Vilken uppsägningstid har jag och hur mycket ska jag betala som inneboende?

Hej!

Jag bor som inneboende i en hyresrätt och har ett muntligt avtal med hon som har förstahandskontrakt på lägenheten. Det muntliga avtalet säger att jag har 3 månaders uppsägningstid, men jag undrar om det finns något sätt att bestrida detta? Hon har under hela perioden som jag har bott här (6 månader) tagit ut dubbelt så mycket i hyra som lägenheten egentligen kostar. Finns det ingen regel att luta sig tillbaka mot (som gynnar mig) då jag ska flytta ut och gärna inte vill betala dubbla hyror? Kan tillägga att jag även har bett om ett skriftligt kontrakt, men ej fått detta.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall anses du vara hyresgäst och den du hyr av anses vara hyresvärd. Ert förhållande regleras i 12 kap. jordabalken.

Bestämd tid

I de fall hyresgäst blir uppsagd av hyresvärd gäller tre månaders uppsägning (12 kap. 4 § jordabalken, här). Som hyresgäst kan man ha kortare uppsägningstid om det avtalas (12 kap. 3 § 2 st jordabalken). Exempelvis kan det avtalas, att hyresgästen har en månads uppsägningstid. Hyresvärden har dock alltid tre månaders uppsägningstid. Det finns alltså ingen laglig rätt att avtala kortare tid när hyresvärden säger upp ett avtal, utan det går bara när det är hyresgästen som säger upp avtalet. Eftersom ni avtalat muntligen om ditt inneboende är det i detta fall en fråga om vem som kan bevisa vad. Kan hon inte bevisa att det är tre månaders uppsägningstid kan du anföra att du har en månads uppsägningstid. Du bör emellertid, vid en eventuell tvist, kunna bevisa att du har en månads uppsägningstid. Säkrast är sålunda att tillämpa den lagstadgade tre-månaders uppsägningstiden.

Obestämd tid

I detta fall är uppsägningstiden tre månader om den avtalade hyrestiden är tre månader eller längre (12 kap. 4 § jordabalken). Det är bara om avtalet är färre än två veckor som man inte behöver någon uppsägningstid.

Slutsats avseende uppsägning

Eftersom ni inte avtalat något skriftligen avseende hyresperioden, kan du anföra att ni avtalat om bestämd tid och att uppsägningstiden är en månad. Det blir sålunda upp till hyresvärden att bevisa motsatsen. Skulle denne emellertid göra detta måste du i en eventuell tvist kunna bevisa din ståndpunkt. Du kan dock alltid försöka.

Skälig hyra för inneboende i hyresrätt?

Hyran ska beräknas baserat på vad din hyresvärd själv betalar i hyra. Svaret är dock beroende av hur många rum det finns. I det fall två personer bor tillsammans i exempelvis tre rum och kök kan det sägas vara rimligt att hyresgästen får betala hälften av hyran + driftkostnader; el och försäkring etc. För att fastställa vad skälig hyra för det uthyrda rummet skulle kunna vara, kan du jämföra med andra, likartade rum och rum av samma storlek, som hyrs ut i samma område. Tillägg kan ske för möblerat rum med 10-15 % och eventuell parkering. Det är dock inte rimligt att du betala hela hyra två gånger om. Du bör snarare betala halva hyran.

Om du misstänker att du betalar för mycket i andrahandshyra kan du ansöka i hyresnämnden om att få din hyra prövad. Då kan du få tillbaka pengar som du har betalat för mycket, upp till ett år retroaktivt. Men det måste vara en hyresrätt du hyr.

Sammanfattningsvis avseende hyra

Det är svårt att tillhandahålla ett konkret svar, utan att veta standard på lägenheten, vilket område den ligger i etc. Utgår du från informationen ovan bör du dock kunna fastställa en skälig hyra. Delar ni någorlunda lika på lägenhetens yta, bör alltså ungefär halva månadshyran vara rimlig. Du bör kontakta hyresnämnden för att återkräva hyra.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare