Har man rätt att kräva en slutbesiktning eller kan en hyresvärde vänta med att genomföra den?

Hej! Jag och min vän har precis flyttat ut ur vår andrahandslägenhet. Vi flyttade ut under vår uppsägningstid då vårat kontrakt gäller till 31 Juli. Vi betalade vår hyresvärd en deposition som hon nu säger att hon inte behöver ge tillbaka förens 31 Juli då kontraktet går ut egentligen. Men vi har redan flyttat ut, flyttstädat och allt. Detta innebär alltså att vårt flyttstäd och när hon ska se över lägenheten inte kommer se likadant ut då det kommer ha hunnit bli väldigt dammigt i en lägenhet som inte rörts på en månad. Jag undrar om hon har rätt att vänta med att ge tillbaka depositionen tills avtalet går ut trots att vi redan flyttat ut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras inte direkt i någon lag även om regler kring uthyrning hittas i Jordabalkens bestämmelser. Av dessa regler framgår dock inga lagrum som kan vägleda när det gäller om deposition eftersom bestämmelser om deposition oftast ses som ett eget avtal vid sidan av hyresavtalet.

När kan hyresgästen få tillbaka depositionen?

Depositionen ska återges när hyresförhållandet upphör. Ifall så hyresgästen har fullgjort sina skyldigheter ex. städat och så inte orsakat skada på lägenheten har hyresvärden inte rätt att behålla pengarna. Av din fråga framgår det så att avtalet sägs upp den 31 juli vilket i sin tur innebär att hyresvärden kan vänta med att betala ut depositionen tills dess att hyresavtalet upphört vilket sker den 31 juli.

Vad gäller i fråga om att det gått 1 månad sen utflyttning?

Av din fråga framgår så att ni redan flyttat ut. Jag hoppas därav att ni har slutbesiktigat lägenheten för i sådana fall är det de skicket som gäller när avtalet så upphör, en slutbesiktning kan också i vissa fall gälla som slutdatum för när lägenheten upphör.

Skulle så hyresvärden påstå att ni har orsakat skador på lägenheten är det upp till denne att bevisa det. Saknas besiktningsprotokoll blir det svårt för hyresvärden att bevisa eventuella skador som inte är av normalt slitage.

När det så gäller städningen faller det inte in som en skada och inte heller finns det lagregler att stödja sig på för att få vägledning. Det vanligaste är dock att flyttstädning regleras i ert hyresavtal och undersöks i och med slutbesiktningen som genomförs innan utflyttningen. Ni borde så om inte någon slutbesiktning skett rimligen få en möjlighet att åtgärda bristfällig städning beroende på när sådan slutbesiktning sker.

Sammanfattningsvis

Depositionen betalas alltså tillbaka när hyresförhållandet upphör. Det är vanligt att så är fallet när en slutbesiktning har gjorts som också då sker innan utflyttningen men annars gäller sista angivna datum i hyresavtalet om parterna inte kommer överens om något annat. Av din fråga framgår att ni redan flyttat ut och vad jag får tolka det som lämnat tillbaka nycklarna. I det fallet är mitt råd att få tag i hyresvärden för att göra en slutbesiktning snarast möjligt men det finns inget lagstöd som ger er rätt att kräva en sådan besiktning. Det kan i ett sådant fall även vara bra att få fram bevis om att ni inte haft tillgång till lägenheten sedan datumet ni flyttade ut eftersom det i sådana fall läger ansvaret på hyresvärden till viss del.

För det fall ni inte har lämnat tillbaka nycklarna rekommenderar jag så att ni tar bilder efter städning och utflyttning när ni har lämnat lägenheten. Det gör att ni kan styrka att lägenheten var städad och i sådana fall bestrida hyresvärdens påstående om att lägenheten inte var rengjord och få tillbaka hela depositionen.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare