Vilken uppsägningstid gäller?

Hej!

Jag är inneboende sedan 24 juni 2018 och i mitt hyreskontrakt står det att hyran ska betalas i förskott den 27 varje månad och att det är ett tillsvidarekontrakt. Dessutom står det att det är en månads uppsägningstid för båda parter.

Jag sade upp detta boende den 1 oktober och ska flytta den 1 november. Hyran för oktober månad betalade jag den 27 september. Har min hyresvärd rätt att kräva att jag betalar hyran för november månad också?

Vad menas med uppsägningsmånad i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om hyresavtalet inte är mindre förmånligt för hyresgästen än antingen reglerna i hyreslagen (om du är inneboende i en hyresrätt) eller i lagen om uthyrning av egen bostad (om det är en bostadsrätt eller eget hus) så gäller hyresavtalet. En månads uppsägningstid är inte mindre förmånligt än dessa regler, och därför gäller det ni har avtalat om i hyresavtalet.

Vanligen gäller uppsägningen från det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad efter uppsägningen. Det innebär att om du sagt upp lägenheten den 30 september är betalar du för oktober och lägenheten är uppsagd från november. Om du sagt upp lägenheten den 1 oktober får du däremot troligen betala även för november månad, och lägenheten är därefter uppsagd från 1 december.

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare