Vilken uppsägningstid för inneboende gäller?

Hej! Vi har en inneboende och i kontraktet oss emellan har vi skrivit att båda parter har 1 månads uppsägningstid, kontraktet är undertecknat av båda parter. Nu har vi sagt upp hyresgästen med 1 månads varsel men han hävdar nu att han har rätt till 3 månaders uppsägningstid enligt hyreslagen. Vad är det egentligen som gäller när vi angivit i kontraktet om 1 månads uppsägning?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med hyreslagen menas jordabalkens 12e kapitel.

När endast en del av lägenheten hyrs ut till en inneboende medan ni som ursprungliga hyresgäster bor kvar så kallas det för partiell sublokation.

Det är i regel helt tillåtet att ha en inneboende utan tillstånd från hyresvärden under förutsättningen att det inte medför men för hyresvärden. I sådana fall finns det risk för att hyresrätten blir förverkad. (41 § och 42 § p 4.) Samma regler gäller i princip om det är en bostadsrätt ni har, se 7 kap. 8 § bostadsrättslagen.

Hyreslagen (dvs. jordabalkens 12e kapitel) är i skriven för vanliga bostadslägenheter och reglerar egentligen inte partiella hyreskontrakt, som det ni har.

Det eran inneboende tänker på när han hävdar tre månaders uppsägningstid är troligtvis 4 § som säger att hyresavtal som gäller för obestämd tid kan om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla tre månader från uppsägningen.

Enligt denna regleringen har hyresgästen alltså alltid rätt till minst tre månaders uppsägningstid, såvida inte längre uppsägningstid har avtalats.

Dock i och med att det är fråga om partiell sublokation, att ni själva bor kvar och ni inte hyr ut hela lägenheten, är hyreslagens bestämmelser inte egentligen tillämpbara för eran inneboende hyresgäst. Rimligen bör det vara som avtalat – 1 månads uppsägningstid.

Om ni önskar vidare rådgivning eller hjälp:

Gratis telefonrådgivning på 08-533 300 04

Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar http://www.lawline.se/ask_a_question

Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h http://www.lawline.se/ask_a_question

Boka tid med en jurist på 08-533 300 04

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare