Vilken rätt till kompensation har jag vid brist vid köp av flerpack?

Jag har köpt en tacos krydda och det brukar vara 3 pack men när jag kom hem så upptäckte att ena av dem är helt tom.

Kan man mail företaget och fråga om kompensation? Hur mycket kan man fråga efter? Vilken lag finns som stödjer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du har köpt ett trepack tacokrydda som, när du kom hem, visade sig bara vara ett tvåpack – och att du undrar vilken kompensation du kan få.

Konsumentköplagen ("KköpL") gäller i ditt fall. Säljaren får inte ge dig sämre villkor och rättigheter än som följer av lagen (3 § KköpL).

Vad har du rätt till?

Du ska självklart få det du har betalat för. Har du köpt ett trepack men fått ett tvåpack är varan att anses som felaktig (16 § KköpL).

Säljaren har i första hand rätt att ge dig kompensation i form av ett paket tacokrydda, så att du får det du har betalat för (26-27 § KköpL). Om säljaren inte vill eller kan ge dig paketet som saknades inom skälig tid så har du rätt till prisavdrag. Prisavdraget ska svara mot felet, vilket innebär att priset ska sättas ned så att du endast betalar för det du har fått; dvs. två paket (28 § KköpL).

Vad bör du göra nu?

För att få utnyttja dina rättigheter vid fel i vara (se ovan) måste du reklamera varan hos säljaren (23 § KköpL). Mitt råd till dig är därför att så snart som möjligt besöka butiken och påtala felet samt framställa dina krav. Ta med kvitto som bevis på att du har köpt varan i butiken. Om de i butiken inte är tillmötesgående kan du kontakta säljaren skriftligen, exempelvis via mail, och reklamera varan.

Vid alla dina kontakter med säljaren kan du använda samma argument och hänvisningar till lagen som jag har gjort här ovan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare