FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/10/2022

Vilken rätt till insyn i utredning enligt Socialtjänstlagen har vårdnadshavare?

Vilken rätt till insyn i utredningen har vårdnadshavarna vid utredning enl sol med frivilliga insatser( inget LVU finns) ? kan en enskild soc.sek hänvisa till sekretess utan att ange skäl och på vilka grunder kan hen i såfall göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Partsinsyn
Vårdnadshavare anses vara part i ärenden som rör deras barn. Detta återfinns i 10 § Förvaltningslagen (FL) och kallas för partsinsyn. Detta innebär att vårdnadshavare har rätt att ta del av det material som tillförts utredningar av exempelvis Socialtjänsten. Genom partsinsynen ska vårdnadshavare få ta del av handlingar angående utredningen oavsett om handlingarna är allmänna eller inte och oavsett om det föreligger sekretess eller inte. Denna partsinsyn gäller i alla ärenden och under hela handläggningstiden.

Undantag från partsinsyn
Det finns ett undantag från partsinsynen i 10 kap 3 § Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) som stadgar att trots partsinsynen får handling eller material inte lämnas ut till en part i den utsträckning det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs. I sådana fall ska myndigheten på annat sätt lämna parten upplysning om vad materialet innehåller i den utsträckning det behövs för att parten ska kunna ta till vara sin rätt och det kan ske utan allvarlig skada för det intresse som sekretessen ska skydda.

Sammanfattat innebär det att om myndigheten anser att barnet som utredningen rör kommer ta skada om en handling lämnas ut till vårdnadshavaren, så får myndigheten vägra att lämna ut den. I rimlig utsträckning ska de dock “maska”, en form av censur, de uppgifter i handlingen i fråga som är känsliga och sedan lämna ut handlingen.

Kommunikationsplikt
“Ingen må dömas ohörd” är en princip som hittas i 25 § FL. Det är en kommunikationsplikt för myndigheter, som socialtjänsten, som innebär att innan myndigheten fattar ett beslut i ett ärende ska den, om det inte är uppenbart obehövligt, underrätta den som är part om allt material av betydelse för beslutet och ge parten tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över materialet. God kommunikation innebär att socialtjänsten hela tiden delger vårdnadshavaren uppgifter som tillförts ärendet och ger denne chans att yttra sig över det. Kommunikationsskyldigheten är dock inte lika omfattande som partsinsynen.

Slutsats
En socialsekreterare kan med grund i partsinsynsförbehåll i 10 kap 3 § OSL neka vårdnadshavare insyn i en utredning genom att inte ge ut en viss handling, men det måste vara med hänsyn till enskilt intresse och vara av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare