Vilken rätt en förälder har att sitta med vid polisförhör

Hej...hörde av mig till er för någon dag sedan och uppfattade att jag skulle bli uppringd dagen efter. Ej fått svar än och frågan är viktig inför möte på måndag. Min dotter ska på polisförhör på måndag (hon är 16 år). Hon har blivit utsatt för trakasseri i skolan. Pojke drog ned sina byxor o gned rumpan i hennes knä i klassrummet. Skolan har polisanmält händelsen. Jag vill som förälder vara med under förhöret med min dotter men enl polisen verkar jag inte få det. Jag undrar om det finns nåt juridiskt stöd (paragraf) eller råd som kan hjälpa mig.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser rörande förundersökning av ett misstänkt brott finns i Rättegångsbalkens 23 kapitel. Du hittar rättegångsbalken på länk här. Enligt 23 kap 10§ Rättegångsbalken är det undersökningsledaren, alternativt förhörsledaren, som bestämmer vem som får sitta med vid ett förhör. Vissa undantag finns i samma bestämmelse, men inget som direkt aktualiserar din situation.

Däremot framkommer av Förundersökningskungörelse (se länkad här) 7§ 3st att om den som ska förhöras, således din dotter, begär att någon annan, till exempel du, ska få närvara vid förhöret, får detta medges av undersökningsledaren om det kan ske utan men för utredningen. Denna bestämmelse skulle ni kunna använda er av utifall din dotter vill ha med dig på förhöret. Den medger dock ingen ovillkorlig rätt för att medverka utan det är fortfarande upp till undersökningsledaren att avgöra vad som han eller hon anser lämpligast i situationen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare