Vilken paragraf stadgar att mord kräver uppsåt?

Hej! Jag vill väldigt kort få det bekräftat om det bara räcker med uppsåt för att det ska räknas som mord och isf om svaret är jag vilket jag förmodar, vilken lagparagraf är det ni utgår ifrån då? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Brottsbalken 1 kap. 2 §. Enligt denna paragraf skall en gärning "...om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen". Eftersom inget är särskilt föreskrivet för mord så blir denna paragraf tillämplig och följaktligen kräver mord uppsåt (Brottsbalken 3 kap. 1 §).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isaac JurisRådgivare