Vilken möjlighet finns till återköp av konsertbiljetter köpta på distans?

Hej, jag och en vän köpte biljetter till en konsert för ca tre veckor sen. En vecka senare fick vi veta att vi inte kan gå trots allt, och kontaktade American Express, som vi handlat av, att vi vill göra en retur. De menade på att distansavtalslagen inte gäller vid köp av konsertbiljetter, men jag hittade ert svar nedan om att man har rätt till retur om biljetterna inte skickats ännu. Vi skrev även detta till dem, men de menade på att deras partner Biljett24, inte godkänner återköp då detta inte ingår i distansavtalslagen. Vi har bekräftelse på mejl att biljetterna inte skickats ut ännu. Vad gäller egentligen här? Konserten är om 10 dagar och vi har fortfarande inte fått biljetterna, så vi kan inte försöka sälja de heller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du efterfrågar klarhet i dina möjligheter till återköp. Som huvudregel är avtal bindande enligt principen pacta sunt servanda, nedan kommer jag dock redogöra för undantag som kan vara behjälpliga i din situation.

Eftersom American Express respektive Biljett24 är näringsidkare och det får antas att du har köpt biljetterna för privat ändamål så angår problematiken ett konsumentköp, varvid konsumentköplagen (KKL) är tillämplig. Utifrån beskrivningen kan härvid antas att köpet har företagits via internet eller på liknande vis utanför säljarens affärslokaler. Köpet utgör därav ett distansköp för vilket specialregler gäller enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DistKL).

Distansköp

Vid distansköp föreligger som huvudregel en rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att köparen får varan i sin besittning (2 kap. 10 § och 12 § DistKL). Liksom du anger i frågan råder dock vissa undantag från ångerrätten, däribland angående köp av biljetter avseende kulturevenemang, idrottsevenemang eller liknande såsom konserter (2 kap. 11 § 12p DistKL; jfr prop. 2004/05:13 s. 128). Det föreligger således ingen möjlighet att utnyttja ångerrätten i detta fall.

Avbeställning enligt konsumentköplagen

Eftersom KKL är tillämplig har köparen rätt att avbeställa köpet fram tills att varan avlämnas (37 § KKL). Varan avlämnas då den kommer i köparens besittning (6 § KKL), varför biljetterna i ditt fall inte kan anses vara avlämnade. Tidpunkten då varorna skickas är således inte avgörande för möjligheten till avbeställning. Eftersom KKL är tvingande till konsumentens förmån är det inte möjligt att avtala bort avbeställningsrätten (3 § KKL).

Vid utnyttjande av avbeställningsrätten kan du bli skadeståndsskyldig gentemot säljaren. Skadeståndet omfattar sådana kostnader som säljaren haft för fullgörandet, drabbas av genom avbeställningen eller på annat relevant vis vållas genom avbeställningen i övrigt (41 § KKL). Att avbeställning konsertbiljetter torde inte orsaka någon betydande skada, sannolikt kan viss ersättningsskyldighet uppkomma på grund av utebliven vinst av biljettförsäljning. I det fall varorna har hunnit skickas är det möjligt att även eventuella fraktkostnader utgör ersättningsberättigad förlust. Härvid kan jag rekommendera att du beaktar avtalet mellan dig och säljaren då däri inkluderade avtalsvillkor kan innebära mer förmånliga rättigheter än konsumentköplagens regler. Exempelvis kan det vara inkluderat villkor om öppet köp, avtalsrättslig ångerrätt som är brukbar i situationen eller undantag från skadeståndsansvar.

Fortfarande inte fått biljetterna

Att du efter ungefär tre veckor ännu inte mottagit konsertbiljetterna kan potentiellt utgöra en dröjsmålssituation. Det framgår inte av frågan om något avlämningsdatum har avtalats och jag antar därav att inget specifikt gäller. I det fall som ingen tid för avlämning har avtalats gäller att avlämning ska ske utan onödigt dröjsmål, dock senast efter 30 dagar från köpet (5 § KKL). Innebörden av "utan onödigt dröjsmål" är att avlämnandet ska ske inom skälig tid från köpet, vilket bedöms med hänsyn till varans art och beskaffenhet. Eftersom 30-dagarsgränsen inte har passerats och skäligt tid är ett relativt oklart begrepp så kan jag dessvärre inte avgöra om dröjsmål faktiskt är för handen. Föreligger dock dröjsmål och detta är av väsentlig betydelse för dig så har du rätt att häva köpet (13 § KKL); detta är med största sannolikhet fallet om du inte får biljetterna i tid till konserten. Fördelen med hävning jämfört med ångerrätten är att ingen skadeståndsskyldighet uppkommer.

Sammanfattning

Ångerrätt (2 kap. 10 § DistKL): då köpet angår konsertbiljetter är ångerrätten i DistKL inte tillämpligt (2 kap. 11 § 12p. DistKL).

Avbeställning (37 § KKL): som konsument åtnjuter du en absolut rätt att avbeställa köpet fram tills att du får biljetterna i din besittning. Avbeställning medför eventuellt skadeståndsansvar mot säljaren (41 § KKL).

Hävning (13 § KKL): potentiellt kan hävning vara berättigat, vilket är ett föredraget alternativ framför avbeställning då inget skadeståndsansvar medföljer. Oklarhet råder dock kring dels om dröjsmål föreligger, dels om eventuellt dröjsmål är väsentligt för dig.

Avtal: Innan du vidtar några ytterligare åtgärder bör du dock undersöka om avtalet ger dig andra mer förmånliga rättigheter än ovan stadgade.

Mitt råd är att du vänder dig till säljaren med en hävningsbegäran grundad i att avlämnande inte skett inom skälig tid. Med hänsyn till oklarheterna är det inte säkert att en hävningsbegäran når bifall, men avbeställningsrätten återstår härvid som en andrahandslösning.

Vid behov av vidare vägledning i ditt specifika fall eller om dina rättigheter inte hörsammas är du välkommen att ställa följdfrågor.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Joar LindénRådgivare