FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/08/2019

Vilken lön har jag rätt till?

Hej! Min arbetsgivare vill ge mig lärlinglön, trots att jag är färdigutbildad bagare och Konditor. Det finns ingen annan bagare/Konditor anställd på företaget. Har de rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är inget som finns reglerat i lag, istället styr kollektivavtal och anställningsavtal frågor om lön. Så länge det inte finns något om detta i ett kollektivavtal eller ditt personliga anställningsavtal bryter alltså inte företaget mot några regler.

Jag råder dig att läsa igenom dessa avtal för att se om det finns bestämmelser om vilken lön du har rätt till. Om du är med i facket bör du även kontakta dessa för att se om de kan utöva påtryckningar mot din arbetsgivare.

Finns det inte något om detta i kollektivavtalet eller ditt personliga anställningsavtal har företaget rätt att ge dig lärlingslön.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare