FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/09/2018

Vilken lag gäller för hus på ofri grund?

Hej,

Planerar att sälja fritidshus på ofri grund. Taxeringsvärde 221000. Småhus enligt Skatteverket. Vad gäller vid försäljning jordabalken eller köplagen? Är jag tvungen sälja till utgångspris om ingen bjuder över?

Olof

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köpeavtalet mellan dig och köparen kommer att regleras i köplagen (KöpL) eftersom det inte är fråga om en fastighet utan om ett hus på ofri grund. Däremot, om köparen vill göra några invändningar pga. ett eventuellt fel i huset så är inte KöpL som gäller utan reglera om fel i 4 kapitlet jordabalken (JB). Detta enligt 1 § 4 stycket KöpL.

Angående utgångspriset så är inte det reglerat in lagen. Det är det priset som du har avtalat med köparen som kommer att gälla. Det är du som bestämmer om du vill sälja huset eller inte.

Jag hoppas om du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare