Vilken betydelse har ett samtycke för ansvarsfrihet gällande misshandel?

Hej!

Jag undrar hur det fungerar vid en misshandel där båda parterna är med på det men den ena döms för det. Hur skulle domstolen kunna bedöma annorlunda om båda parterna va med på slagsmålet? Skulle båda få straff eller skulle ärendet läggas ned?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om brott och straff finns i Brottsbalken (BrB). Misshandel är olagligt i Sverige och kan delas upp i ringa misshandel, misshandel av normalgraden och grov eller synnerligen grov misshandel (3 kap. 5-6§§ BrB). Vilken typ av misshandel ett slagsmål innebär är svårt att säga utan mer information om vad som hänt. Det kan tänkas att ett slagsmål med örfilar kan klassas som ringa misshandel, medan ett särskilt grovt slagsmål kan klassas som synnerligen grov misshandel.

Trots att misshandel är ett brott finns det vissa omständigheter som kan göra ett slagsmål "ansvarsfritt", alltså att man inte kan dömas till ansvar eller straff för sina handlingar. Sådana regler finns i 24 kap BrB. Här finns bland annat ansvarsfrihetsgrunden samtycke. En gärning som någon begår mot någon annan med samtycke är bara brottslig om den är oförsvarlig (24 kap. 7§ BrB). Kraven som finns på själva samtycket är att:

Samtycket ska ha lämnats av den som gärningen/brottet riktar sig mot, Samtycket ska ha lämnats senast vid själva handlingen, Samtycket ska omfatta hela handlingen, Den som ger samtycke ska förstå innebörden av samtycket, Samtycket ska lämnas frivilligt, och Samtycket ska vara allvarligt menat och får exempelvis inte ha lämnats på skämt.

Förutom dessa krav på samtycket ska det också göras en försvarlighetsbedömning. I Sverige har var och en möjlighet att bestämma över sina egna intressen, till en viss grad. För vissa, allvarligare brott innebär inte samtycke ansvarsfrihet. Samtycke kan exempelvis aldrig innebära ansvarsfrihet vid mord eller dråp. Man brukar säga att samtycke innebär ansvarsfrihet om misshandeln är ringa, men inte om det handlar om misshandel av normalgraden eller grov misshandel. Beroende på vilken typ av misshandel som slagsmålet klassas som kan alltså ett samtycke innebära ansvarsfrihet.

Sammanfattningsvis kan alltså ett samtycke innebära ansvarsfrihet, alltså att den som misshandlar inte kan dömas till straff, men det beror på vilken typ av misshandel som slagsmålet klassas som.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare