Tillämplig lag vid "hjälparens rätt"?

Fråga angående hjälparens rätt. Om man hjälper någon som har rätt genom paragraf 1-4, ges man själv samma rätt. Men enligt vilken lag är detta ? Är det skyddslagen ? Eller Envarsrätten? ...eller enligt Brottsbalken? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att du med “hjälparens rätt” syftar på bestämmelsen i 24 kap. 5 § brottsbalken som säger att om någon i enlighet med exempelvis 1-4 §§ samma kapitel har rätt att begå en annars straffbelagd gärning, har var och en som hjälper honom eller henne samma rätt.

24 kap. 1-4 §§ brottsbalken reglerar bland annat situationer då en person har rätt att begå en annars brottslig gärning i nödvärn eller nöd. Bestämmelsen i 24 kap. 5 § brottsbalken innebär att den som hjälper en person att begå en sådan handling även undgår straffrättsligt ansvar.

Således är det brottsbalken som är den tillämpliga lagen i din situation.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare