FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/11/2015

Vilka uppgifter syns i belastningsregisterutdraget?

Hej!

Jag jobbar inom skolområdet autism, jag är dömd för bedrägeri för ett år sedan. Sedan våld mot tjänsteman. Min chef har begärt nytt belastningsregister av mig innan förlängning av anställning.

Kommer detta att synas?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Hur länge en uppgift ligger kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd du dömts till. Om du dömts till böter tas uppgifterna bort fem år efter domen eller beslutet. Om du dömts till villkorlig dom eller skyddstillsyn tas uppgifterna bort tio år efter domen. För fängelse gäller att uppgifterna tas bort tio år efter avtjänat straff.

I ett belastningsutdrag med samtliga uppgifter kommer därför uppgifterna att finnas med, eftersom det är mindre än fem år sedan du blev dömd. När det gäller belastningsregisterutdrag som behövs för anställning i skola enligt skollagen har du rätt att istället få ett begränsat belastningsregisterutdrag ( 9 § 2p. lag om belastningsregister). I ett sådant begränsat utdrag är det bara vissa brott som syns, enligt 22 § 3 st. förordning om belastningsregister. De brotten är mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, grovt rån och barnpornografibrott.

I ett begränsat belastningsregisterutdrag kommer de brotten du dömts för inte att synas.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare