FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/04/2018

Vilka staket får man sätta upp?

3 Kap 1 § JordabalkenFår jag, som husägare, sätta upp ett 6-kant hönsnät som är 50x25 cm på mitt staket som är 80x200 cm med hjälp av pinnar/staketstolpar för att förhindra att grannbarnen sjuter fotbollar över staketet in på våran gård?

Lawline svarar

Det finns en allmän princip om att visa hänsyn till grannar och omgivning

Gällande staket omfattas de inte av bygglovsplikt men olika kommuner kan ha olika regler om hur staketet får utformas. Gemensamt gäller dock ett krav på sk. genomsiktlighet och att det ska beredas plats för underhåll.

Om staketet står på tomtgränsen står staketet på bådas mark och kräver därför en överenskommelse. Om du däremot sätter upp ett staket på din egen tomt krävs inget samtycke från grannen.

Om du undrar vad som gäller i din kommun kan du ta kontakt med plan- och byggnadsnämnden i din kommun.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare