FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/10/2024

Kan min granne ångra sitt medgivande till byggnad närmare än 4,5 m från tomtgränsen?

Hej, Vi byggde ett växthus med grannens muntliga godkännande nära tomtgräns. Vi påpekade att växthuset kommer att komma nära tomtgränsen, vilket de svarade på att det inte gjorde något. Grannen själv är med och bygger växthuset på plats, något som finns flera bilder på. Från olika vinklar där man tydligt ser placering av växthuset. Nu 3 år senare ångrar de att vi fick ställa där och vill att vi flyttar det ca 2,5 m in på tomten. Risken är att det spricker eller går sönder om vi flyttar det. Då plasten blir skör efter något år, så kan spänningar göra att plasten spricker. Min fråga är då, vi har inget skriftligt avtal bara muntligt men till det muntliga finns flera bilder på när de hjälper till att bygga växthuset på plats. Gäller det som ett bevis till det muntliga avtalet? Är då det avtalet bindande? Men för att vara dem till lags kan vi tänka oss att flytta det, men om något går sönder, att de ersätter det som går sönder. (Kan tillägga att de vägrar det). Har vi rätt att kräva ersättning då eller låta det stå kvar? Vad är att föredra? Detta börjar bli väldigt tröttsamt. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är Plan och bygglagen (PBL).

Måste ni flytta på växthuset?

I mitt svar utgår jag från att ert växthus inte krävde bygglov. För att få bygga ett växthus närmare än 4,5 m från gränsen till din grannes tomt krävs deras medgivande (9 kap. 4 § PBL). I ditt fall förstår jag det som att grannen gett sitt medgivande till byggnationen.

Lagtexten ställer inget krav på att medgivandet måste vara skriftligt. Även ett muntligt medgivande är alltså bindande. Ur bevissynpunkt hade det dock varit fördelaktigt om det funnits ett skriftligt avtal. Bilderna på era grannar när de hjälper till att bygga växthuset skulle kunna användas som bevisning om det uppstår en tvist. Det är dock inte säkert att en domstol bedömer det som tillräcklig bevisning.

Ersättning om växthuset går sönder?

Väljer ni att gå med på att flytta växthuset i utbyte mot att era grannar ersätter eventuella skador, bör ni skiva ett avtal där ni specificerar villkoren för flytten. Ett skriftligt avtal är alltid bäst ur bevissynpunkt. Se till att avtalet är korrekt, tydligt formulerat och att ni är överens om detaljerna innan ni påbörjar flytten.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammantaget bedömer jag, utifrån den information jag fått, att ni inte behöver flytta på växthuset eftersom att er granne medgivit placeringen. Ett muntligt medgivande kan dock vara problematiskt att bevisa vid händelse av en tvist.

Väljer ni att flytta på växthuset och vill kunna få ersättning för eventuella skador rekomenderar jag er att ingå ett avtal med grannen. Utan ett avtal kan ni inte räkna med ersättning.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan genom någon av våra betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Jag finns tillgänglig på klara.lindblom@lawline.se. Där får du mer än gärna kontakta mig ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Avslutningsvis hoppas jag att du känner dig tillfredsställd med min förklaring av situationen.

Mvh,

Klara LindblomRådgivare