FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/09/2024

Vad ingår vid ett fastighetsköp?

Frågan gäller en löst stående mikrovågsugn på arbetsbänken i köket. Ansluten med stickpropp. Betraktas denna som lösöre vid ett fastighetsköp och skall därmed inte ingå i köpet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag.

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall en löst stående mikrovågsugn ska ingå vid ett fastighetsköp. För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av jordabalken (JB).

Ska mikrovågsugnen följa med i fastighetsköpet?

Det korta svaret på din fråga är att mikrovågsugnen inte medföljer i köpet av fastigheten. Under förutsättning att det inte är särskilt avtalat att mikrovågsugnen skulle följa med i köpet.

Vad följer med i ett köp av en fastighet?

Utöver själva fastigheten så medföljer fastighetstillbehör och byggnadstillbehör vid ett fastighetsköp. Nedan går jag igenom de olika typerna av tillbehör.

Fastighetstillbehör och Byggnadstillbehör

Fastighetstillbehör är exempelvis byggnader, stängsel och ledningar som har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk (2:1 JB). Byggnadstillbehör avser fast inredning i en byggnad som är tillförd för stadigvarande bruk. Några exempel på byggnadstillbehör är golv, hissar, ledningar för värme eller vatten (2:2 § JB).

Begreppet stadigvarande bruk.

Begreppet stadigvarande bruk innebär att avsikten med att installera tillbehöret är att det är en permanent installation. Ett klargörande exempel kan vara olika typer av element. Ett väggmonterat element utgör ett byggnadstillbehör då det har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Medans ett fristående element inte utgör ett fastighetstillbehör. Eftersom det inte har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk.

Sammanfattning och avslutande ord.

Sammanfattningsvis så ingår inte en mikrovågsugn vid ett fastighetsköp. Förutsatt att inget annat är avtalat. Eftersom en löst stående mikrovågsugn inte har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Utöver själva fastigheten så medföljer byggnadstillbehör och fastighetstillbehör (2:2-3 § JB).

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (länk) eller skicka in en till fråga på våran hemsida.

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare