FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/09/2018

Vilka skyldigheter har säljaren vid försäljning mellan två privatpersoner?

Hej, har sålt en moped på Blocket med inte känt fel som uppkommit efter att affär har gjorts. Sålde den för 2 veckor sedan och blev kontaktad idag. Nu hävdar köparen att jag undanhållit fel, skickade bilder på delar vid denna del som jag har bytt då förra ägaren slarvat vid montering av drivrem. Vad har jag för skyldigheter som säljare då mopeden gick som den skulle vid försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad har du för skyldigheter som säljare?
Om det är ett fel i varan (mopeden) har du som säljare en skyldighet att avhjälpa felet, dra av på priset eller ta tillbaka varan, 30 § köplagen.

Enligt köplagen ska varan (mopeden i det här fallet) stämma överens med det som du och köparen kommit avtalat om, annars anses den felaktig, 17 § köplagen. Det kan också anses vara ett fel om du uttryckligen sagt att just den delen som är bytt fungerar klockrent och att det gjordes hos en auktoriserad verkstad när du i själva verket gjorde det själv, 18 § köplagen. Varan kan även anses vara felaktig trots att den är såld i befintligt skick, bland annat då säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, 19 § köplagen.

Vad har köparen för skyldigheter?
Köparen måste innan köpet undersöka varan och köparen har inte rätt att åberopa fel denne borde ha upptäckt vid en undersökning, 20 § köplagen.

Vad bör du göra?
Eftersom jag inte vet tillräckligt mycket om felet och ditt särskilda fall skulle jag råda dig att ringa vår gratis telefonrådgivning för ytterligare hjälp, 08-533 300 04, den är öppen alla vardagar kl. 10-16.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare