Vilka skyldigheter har en säljare att betala reparationer av en felaktig vara?

Köpte en värmepump.

Värmepumpen installerades av säljaren mitten av oktober 2019. Efter en månads drift stannade pumpen och den startade inte.

Gjorde en felanmälan till företaget, reparation utfördes i slutet av november eller i början av december 2019.

Enligt uppgift gjordes en lödning på ett mikroprocessor. Den 20 dec 2020 stannade värmepumpen igen och gick inte att starta.

En felanmälan skickades till företaget den 23/12 - 20. Lördagen den 9/1 -21 utfördes reparationen där en mikroprocessor byttes.

Fick en faktura på bytet den 12/1 -21.

Skall inte denna reparation vara en garanti ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om säljaren av värmepumpen verkligen har rätt att kräva att du betalar den reparation som genomförts i januari i år. För att utreda din fråga kommer jag börja med att undersöka om du fortfarande kan reklamera felet. Sen kommer jag reda ut vilka rättigheter du har och vilka skyldigheter säljaren har.

Eftersom du köpt varan från ett företag och det utifrån frågan verkar som att du gjort köpet som privatperson rör det sig om ett konsumentköp. Därför gäller ett särskilt skydd för dig som konsument. Regler om detta hittar du i konsumentköplagen (KköpL).

Reklamation

Du har fortfarande rätt att reklamera värmepumpen eftersom det inte gått tre år sen du köpte den (23§ 3 stycket KköpL). Du har även meddelat säljaren om felet i värmepumpen i rätt tid (23§ KköpL). Av den information du skickat med i frågan finns det inget som tyder på att felet i värmepumpen har orsakats av dig. Det är därför troligt att felet funnits redan när du köpte värmepumpen.

Vilka rättigheter har du?

Om värmepumpen inte fungerar är det fel på varan (16§ KköpL). Detta ger dig som köpare flera rättigheter (22§ KköpL):

- avhjälpande (reparera värmepumpen)

- omleverans (ny värmepump)

- prisavdrag

- ersättning för att avhjälpa felet

- häva köpet

- skadestånd

Du kan inte kräva alla dessa saker utan man brukar börja se om avhjälpande är möjligt för att sedan gå vidare till nästa möjlighet om avhjälpande inte går att genomföra. I ditt fall är det ett avhjälpande som skett. Reparationen av värmepumpen ska ske utan någon kostnad för dig (26§ 3 stycket KköpL).

Mina råd till dig

Du har ingen skyldighet att betala den reparation av värmepumpen som utförts. Företaget har alltså inte agerat på rätt sätt när de skickat ut en faktura till dig. Jag skulle därför råda dig att höra av dig till företaget och påpeka detta. Skulle företaget fortfarande kräva din betalning kan du meddela dem att du kommer ta ärendet vidare. Du kan nämligen anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), vilket du kan göra här. Det bästa för dig är dock att försöka nå en överenskommelse med företaget i första hand.

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare