Vilka regler finns angående meddelarfrihet?

Hej! Vilka regler finns det angående meddelarfrihet i TF och YGL?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Meddelarfriheten

Meddelarfriheten innebär att varje medborgare har rätt att lämna uppgifter om vad som helst till den som kan offentliggöra uppgifterna i media, t.ex. författare, nyhetsbyråer eller radioredaktioner. Meddelarfriheten får även endast begränsas på det sätt som anges i tryckfrihetsförordningen respektive yttrandefrihetsgrundlagen.

I Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) framkommer meddelarfriheten främst i 1 kap. 1 § och 1 kap. 10 § YGL.

I Tryckfrihetsförordningen (TF) framkommer meddelarfriheten främst i 1 kap. 1 § och 1 kap. 7 § TF.

Om du vill läsa på lite mer själv så kan jag hänvisa till denna text.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare