Utgivningsbevis

Hej! Är det tillåtet att offentligt publicera en politikers lön/inkomst? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min uppfattning av frågeställningen är att du undrar kring om det är tillåtet att publicera uppgifter om politikers löner. Att publicera information om människors löner, adress m.m är något som i mångt och mycket används av sidor som Ratsit och Merinfo, varpå mitt svar kommer att utgå ifrån följande hemsidor.

Utgivningsbevis

Tillvägagångssättet som Ratsit och Merinfo använder sig av är att de publicerar information om privatpersoner innehållandes uppgifter som är offentliga. På myndigheter är uppgifter om lön en offentlig handling, vilket innebär att detta kan begäras ut av vem som helst. Rättsliga stödet för detta återfinns i (2 kap. 4 § Offentlighets- och sekretesslagen).

Hemsidorna Ratsit och Merinfo har ansökt och även beviljats ett så kallat utgivningsbevis för databasen. För att kunna ett sådant bevis så krävs bland annat att en ansvarig utgivare har utsett och att överföringen utgår ifrån Sverige (1 kap. 5 § yttrandefrihetsgrundlagen). Att dessa sidor har beviljats ett utgivningsbevis innebär att det är tillåtet att publicera sådana uppgifter som du nämner om lön, och att denna rätt är grundlagsskyddad.

Sammanfattningsvis, kan konstateras att dessa hemsidor har rätt att publicera uppgifter om exempelvis en politikers lön, då de uppfyllt kraven för att få ett utgivningsbevis.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare