FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut23/12/2021

Vilka rättigheter har man vid ett servitut på en vattenbrunn?

Hej! Jag har servitut på vattenbrunn hos min granne det var två fastigheter från början, nu har han kopplat in en fastighet till och nu tänker han koppla in ännu en byggnad. Får han göra det hur han vill?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör servitut regleras antingen i Jordabalken (JB) 14 kap. om det är ett avtalsservitut eller i Fastighetsbildningslagen (FBL) 7 kap. om det är ett officialservitut.

Vad gäller om det är ett avtalsservitut?

Servitut fungerar på det sätt att det finns en tjänande fastighet, dvs den som erbjuder något och en härskande fastighet, dvs den som får något. I ditt fall så får du tillgång till vatten som du får av den tjänande fastigheten. Utgångspunkten är att du ska ha rätt till det som följer av servitutet, om vattenförsörjningen skulle påverkas så att systemet blir belastat så att du inte kan använda ditt vatten fullt ut så ska detta åtgärdas eller ersättas av din granne (14 kap. 7 § JB). Utan att kunna läsa vad som står på ditt servitut så förutsätter jag att det står att det ska innebära en tillgång till vatten. Din granne som har brunnen får därmed koppla in nya fastigheter till brunnen så länge som du får ut det som servitutet handlar om.

Vad gäller om det är ett officialservitut?

Ett officialservitut fungerar på exakt samma sätt som ovan med de olika benämningarna på fastigheterna. Grunden för servitutet finns däremot i stället i Fastighetsbildningslagen 7 kapitlet. Skillnaden är att ett sådant servitut vanligtvis beslutas av lantmäteriet genom en fastighetsreglering (5 kap. 1 § FBL). Huvudregeln för denna typ av servitut är densamma som för servitut grundande på avtal sinsemellan parterna, dvs att det är servitutets innebörd som är det viktiga. Om servitutet handlar om att du ska ha tillgång till vatten så får din granne koppla in fler fastigheter på brunnen så länge som din rätt till vatten inte rubbas.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare