FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/06/2018

Vilka rättigheter har man efter att man har ingått ett giltigt avtal om köp?

Hej!

Min fråga är om säljaren kan dra tillbaka sitt anbud efter att jag accepterat och lagt handpenning.

Försäljningen gäller köp av en häst mellan två privatpersoner. Jag svarade på en annons. Vi var och tittade på hästen två gånger och kom vid sista tillfället muntligt överens om ett pris (något under det angivna i annonsen). Vid det tillfället sa säljaren också att de ville att jag skulle betala en handpenning, bland annat på grund av att det fanns fler intressenter. Vi kom överens om att jag skulle få överväga frågan till dagen därpå. Jag skickar dagen därpå, via Messenger, ett meddelande om att vi köper hästen och hon svarar att det blir bra. Vi skickar också meddelande om att handpenning skickats via Swish samma dag, detta svarar säljaren positivt på. Denne konversation finns sparad. Vi diskuterar även tid för veterinärbesiktning och hämtning. Tre dagar senare ringer säljaren och säger att de inte längre vill sälja hästen. Vad gäller, är säljaren bunden till sitt avtal? Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Jag kommer att dela upp ditt svar i två delar:

- För att få svar på din fråga så får vi kika in i Avtalslagen (AvtL), eftersom att den handlar om anbud.

- Under förutsättning att ett bindande avtal har skapats, är även Köplagen (KöpL) tillämplig då jag uppfattar det som att säljaren är en privatperson.

Det rör sig om ett bindande anbud eftersom att formkraven var uppfyllda

För att anbudet ska vara bindande måste vissa formkrav vara uppfyllda:

- Det ska röra sig om ett klart erbjudande, t.ex. "Du får köpa denna häst för 10 000 kr"

- Det ska röra sig om en särskild mottagare, anbudet får alltså inte vara alltför generellt

- Det ska givetvis också finnas en vilja att köpa/sälja

I detta fallet var inte annonsen i sig ett bindande anbud, då annonser vänder sig till allmänheten och inte till en viss person. Gällande er muntliga överenskommelse så är den generellt inte bindande då muntliga överenskommelser kräver en omedelbar accept, vilket här inte skedde (AvtL 3 § andra stycket). Dock är det tillåtet för en kund att reservera en sak för en bestämd tid om säljaren godkänner detta, inom vilken tid kunden måste bestämma sig. Är så fallet så har säljaren utfäst en längre acceptfrist än vad som normalt följer av muntliga anbud, vilket jag bedömer är fallet i denna situation. Med "acceptfrist" menas den tid som anbudsgivaren är bunden av sitt anbud och inom vilken den andra parten måste ange sin accept för att ett giltigt avtal ska skapas. De övriga kraven var också uppfyllda då ni bestämde ett visst pris, anbudet var riktat till dig och det verkade finnas en ömsesidig vilja att genomföra köpet mellan er vid åtminstone detta tillfälle.

Ett giltigt avtal har slutits eftersom att accepten kom in innan acceptfristens slut

Ett anbud kan vara bindande utan att man har hunnit accepterat det. Anbud och accept är nämligen bindande var för sig (AvtL 1 §). Dock är säljaren som sagt endast bunden av sitt anbud under en begränsad tid, alltså under acceptfristen. Säljaren var bunden av sitt anbud under denna tid eftersom att ni kom överens om en bestämd acceptfrist till dagen därpå. Ett giltigt avtal har slutits mellan er, då du svarade med en accept inom denna tid (AvtL 2 §).

Med andra ord så har ett bindande avtal skapats mellan er, och på grund av detta har säljaren begått ett kontraktsbrott genom att häva köpet. Jag ska nu gå igenom vad detta innebär för dig.

Du kan kräva att säljaren genomför köpet eller att det ska hävas

Så länge du inte har begått något kontraktsbrott, så finns det inga giltiga skäl för säljaren att åberopa hävningsrätten. Du har i sådana fall rätt att kräva att säljaren slutför köpet, vilket innebär att du givetvis också måste betala resten av pengarna för hästen (KöpL 23 §). Om det är alltför orimligt att kräva att säljaren genomför köpet, kan hävning istället bli aktuellt (KöpL 25 §). Att endast ångra sig skulle jag inte bedöma som en rimlig anledning för säljaren att inte fullfölja köpet, men jag kan givetvis inte dra en riktig slutsats utan att ha all information tillgänglig.

Om du väljer att kräva att köpet ska genomföras, och du och säljaren inte kommer överens, så kan du vända dig till Tingsrätten. Det kan dock vara bra att ställa sig frågan om det verkligen är värt det då det både kan bli en lång och dyr process, eller om du istället kan tänka dig att häva köpet och får handpenningen tillbaka. För att du ska kunna häva köpet krävs det att avtalsbrottet är väsentligt, och att säljaren insåg eller borde ha insett detta. Jag anser att alla dessa krav är uppfyllda då det givetvis är ett väsentligt avtalsbrott att inte avsluta köpet, vilket säljaren också borde insett. Det kan också bli aktuellt med skadestånd för den skada du lidit ekonomiskt på grund av situationen, såvida inte säljaren kan visa på att det låg utanför dennes kontroll på något sätt (KöpL 27 §).

Sammanfattning

Ett giltigt avtal har alltså ingåtts och du har rätt att kräva att säljaren antingen genomför köpet eller att ni häver det.

Vi på Lawline kan ge dig ytterligare hjälp

Min rekommendation är att du först försöker att kontakta säljaren för att se om ni kan lösa situationen själva. Går inte det så är du varmt välkommen att vända dig tillbaka till oss på Lawline genom att kontakta info@lawline.se för att få ytterligare hjälp.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare