Vilka påföljder vid säljarens dröjsmål eller om varan försvinner?

Vad kan man göra när postnord tar några månader för att leverera ett paket?

Vad kan man göra ifall paketet, trots spår, försvinner i tomma luften?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du dels vad du kan göra gällande för påföljder när Postnord har tagit flera månader att leverera en vara och till synes verkar vara i dröjsmål. Och dels vad du kan göra om paket kommer bort under transporten?

Vilken lag är tillämplig?

Eftersom jag utgår från att den vara du har köpt ska användas av dig som privatperson så är det konsumentköplagen som är tillämplig. Är det så att du har köpt varan för att använda i din näringsverksamhet så blir istället köplagen tillämplig. Skillnaden är ganska viktig av flera skäl. Köplagen är dispositiv vilket betyder att avtalsvillkor mellan dig och Postnord som avviker från lagen är fullt gällande. Vad gäller konsumentköplagen är den dispositiv till konsumentens fördel, vilket innebär att avtalsvillkor som avviker från lagen och är till konsumentens nackdel inte gäller.

Reglering av säljarens dröjsmål

Enligt 9§ konsumentköplagen föreligger dröjsmål på säljarens sida om varan inte avlämnas eller den avlämnas för sent och det inte beror på något förhållande på köparens sida. Om det inte följer av avtalet när varan ska avlämnas ska den enligt 5§ konsumentköplagen avlämnas utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.

Vid säljarens dröjsmål har köparen rätt att hålla inne betalningen till dess att varan avlämnats. Köparen har rätt att kräva att säljaren fullgör köpet och levererar enligt avtalet. Om dröjsmålet är väsentligt så får köparen häva köpet. Om köparen lider skada av dröjsmålet har köparen också rätt till skadestånd.

Risken för varans övergång

Vad gäller risken för varans övergång är denna väldigt fördelaktig när det gäller konsumentköp. Enligt 6§ och 8§ konsumentköplagen övergår risken för varan när den avlämnats. Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning, således på din tomt eller i din brevlåda. Vad gäller köplagen så är riskens övergång densamma om det är så att säljaren väljer att själv utföra transporten.

Sammanfattningsvis

Vad gäller din första fråga och det faktum att det framgår att det tagit några månader för Postnord att leverera paketet är det mycket som talar för att säljaren alltså är i dröjsmål. Eftersom jag förutsätter att det inte är Postnord som är säljare utan endast transportör är det i första hand säljaren du ska rikta anspråk mot. Dröjsmålet upphör ju när varan avlämnas och du får den i din besittning, vilket inte har skett än. Det blir sedan säljaren som får rikta anspråk mot Postnord. De påföljder jag nämnt ovan är de du kan göra gällande.

Vad gäller om varan "försvunnit"? Eftersom risken för övergången av varan inte går över på dig förrän du får varan i din besittning är det alltså säljarens problem att varan har "försvunnit". Du står ingen risk för den vara som försvunnit. Du betalar varan om den kommer fram, oavsett detta har du rätt till skadestånd om du lidit skada av dröjsmålet.

Hoppas svaret var till hjälp!


Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo