Vilka lagar styr försäkringskassans verksamhet?

Hej! I den här debattartikeln https://www.aftonbladet.se/debatt/a/P3PAp6/f-kassan-jagar-sjuka-och-domer-ut-lakare i Aftonbladet läste jag följande: "För det tredje behöver Försäkringskassan följa lagen och ange vilka arbetsuppgifter som avses när den försäkrade hänvisas till den öppna arbetsmarknaden."

Vilken lag är det han syftar på då? Jag håller på att skriva en överklagan av beslut till Försäkringskassan och vill gärna kunna skriva med den meningen kopplad till rätt lag i min överklagan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns några olika lagar, bestämmelser och allmänna råd som på olika sätt styr och/eller stödjer den verksamhet som drivs av försäkringskassan. Dels har försäkringskassan egna föreskrifter och råd. Dels är försäkringskassan bunden att följa vissa EU-förordningar på området. Vill du veta mer kan du läsa om detta på försäkringskassans hemsida.

Den lag du undrar över och som artikeln syftar på tror jag dock är socialförsäkringsbalken. Den innehåller regler om såväl barnbidrag, bostadsbidrag, allmän försäkring och arbetsskadeförsäkring, förmåner vid funktionshinder med mera. Då jag inte vet vilken typ av beslut du vill överklaga kan jag inte hjälpa dig med hänvisningar till någon mer specifik del av lagen. I 1 kap 3 § i lagen hittar du dock en översikt över vilka kapitel i lagen som rör vilka områden.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare