Är det brottsligt att inte anmäla en inkomst om man får sjukpenning?

Min kusin har jobbat och varit sjukskriven samtidigt. Finns det något sätt för Försäkringskassan att ta reda på att hon har jobbat? Och vad är konsekvenser? Hon kommer även att hamna på kronofogden inom några månader, så om det blir rättegång och böter från Försäkringskassan kommer hon inte att kunna betala det. Kan hon hamna i fängelse pga detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag tolkar din fråga har en släkting till dig fått sjukpenning av Försäkringskassan samtidigt som hen har arbetat. Du undrar nu om myndigheten kan få reda på detta samt vilka konsekvenser som kan följa. För att ta reda på det tittar vi i bidragsbrottslagen.

Kan Försäkringskassan få reda på detta?

Kort sagt, ja. Försäkringskassan utför både automatiska och manuella kontroller av de uppgifter som lämnas in till myndigheten. Ett exempel på detta kan vara att begära deklarationer från Skatteverket och på så sätt se om personen i fråga har haft en inkomst och i så fall hur mycket.

Genom att göra detta kommer Försäkringskassan kunna se att din släkting har haft en inkomst samtidigt som hen varit sjukskriven och fått ersättning för detta. Jag kan dock inte svara exakt på hur ofta sådana kontroller görs.

Vilka kan konsekvenserna bli av detta?

2 § i bidragsbrottslagen stadgar att den som lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler ändrade förhållanden som man är skyldig att anmäla och på så sätt orsakar fara för att ett ekonomiskt stöd felaktigt betalas ut gör sig skyldig till bidragsbrott. För detta brott straffas man antingen med böter eller fängelse beroende på bland annat hur mycket pengar det rör sig om samt under hur lång tid brottet har skett.

Har din kusin gjort sig skyldig till brott?

Detta kan jag inte svara på med de få uppgifter som jag har tillgång till. Det beror också helt på vad hens villkor för sjukpenning är. Exempelvis kan man arbeta upp till 75% och sedan få sjukpenning för de övriga 25% som man inte kan arbeta i vissa fall. Har personen dock fuskat och inte anmält inkomst korrekt kan detta vara brottsligt.

Jag rekommenderar dig att råda din kusin att genast kontakta Försäkringskassan och korrigera de uppgifter som hen har lämnat om dem inte längre stämmer.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om något är oklart eller om en följdfråga skulle uppstå kan du alltid höra av dig direkt till mig via mejl. Du når mig på emil.szepesvari-burman@lawline.se.

Hälsningar,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare