Nollad SGI vid tillsvidareanställning

Kan man få sin SGI nollad om man har tillsvidareanställning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågeställning

Jag tolkar det som att du undrar om man kan få sin SGI nollad om man har en tillsvidareanställning.

SGI behandlas i socialförsäkringsbalken. Beloppet räknas ut av Försäkrings­kassan och ligger till grund för hur mycket pengar du får i ersättning om du till exempel blir sjuk eller ska vara föräldraledig.

Sjukpenninggrundande inkomst (SGI)

För att vara berättigad ersättning (SGI) så ska man vara försäkrad för arbetsbaserade förmåner, vilket innebär exempelvis att man ska arbeta i Sverige (6 kap. 6 §). Det är av central vikt att skydda sin SGI så att den inte ”nollställs”. Detta kan man göra genom att exempelvis vara inskriven hos arbetsförmedlingen när man är arbetslös. Däremot är ens SGI skyddad upp till tre månader om man avbryter sitt arbete (26 kap. 18 §).

Nollad SGI vid tillsvidareanställning?

Du måste ha en arbetsinkomst på minst 13 700 kr (år 2024) för att det ska räknas som en sjukpenninggrundande inkomst. Dessutom måste du ha arbetat, alternativt förväntas att arbeta, minst sex månader i följd. SGI baseras på en framåtsyftande bedömning så länge du är anställd och arbetar, eller om du är sjukskriven eller föräldraledig med ersättning från Försäkringskassan, bör din SGI vara skyddad.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga annars är du välkommen åter!

Mvh,

Melina PapadopoulosRådgivare