Vilka krav ställs för ett testamente ska anses vara giltigt?

Kan en person som bevittnar ett testamente och en person som bekräftar att formkraven för att kunna upprätta ett testamente är uppfyllda vara en och samma person?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I 10:1 ÄB (ärvdabalken) anges formkraven för att ett testamente ska anses vara giltigt. Där stadgas att ett testamente är giltigt om

- testamentet är skriftligt,
- bevittnat av två vid testatorns underskrift samtidigt närvarande vittnen som skriver under med sina namn och som är medvetna om att det är ett testamente de bevittnar (de behöver dock inte veta vad testamentet har för lydelse) och
- undertecknat av testatorn.

Således är det inte nödvändigt att en person bekräftar att formkraven är uppfyllda, utan det väsentliga är att de tre ovan anförda punkterna är uppfyllda. Om ett testamente följer formkraven blir det automatiskt giltigt, oavsett om någon bekräftar formkraven eller inte.

Om du önskar upprätta ett testamente och känner att ovan anförda svar inte är tillräckligt, eller i framtiden önskar upprätta ett testamente, kan jag rekommendera dig att använda vår prisvärda tjänst som snabbt hjälper dig att upprätta ett korrekt testamente. Länken till tjänsten finner du här: http://lawline.se/avtal/testamente

Jag hoppas att jag kunde bringa klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare