FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/03/2018

Vilka krav finns när vi ska överlåta en del av fastigheten?

Hej,

Vi har köpt ett fritidshus med tillträde 3 april. Köpekontraktet står på min hustru och mig själv. Vi vill nu att våra 2 döttrar blir delägare med 1% vardera. Räcker det att de står med i Köpebrevet eller måste de även betala in 1% av köpeskillingen? Någonting annat att tänka på?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

För att era döttrar ska kunna bli delägare i er fastighet med 1% vardera krävs att de andelarna överlåts till era döttrar. Detta kan göras antingen genom att ni ger 1% av fastigheten vardera i gåva eller så kan ni sälja 1% vardera till era döttrar. Både vid gåva av fastighet och vid försäljning av fastighet finns särskilda formkrav som ni måste ta hänsyn till för att överlåtelsen ska vara giltig. Det som krävs är att ni upprättar en skriftlig överlåtelsehandling där det finns en förklaring om att det aktuella fritidshuset (med fastighetsbeteckning) ska överlåtas och en uppgift om den aktuella köpeskillingen. Den här överlåtelsehandlingen ska skrivas under av dig och din hustru samt av era döttrar. Dessa krav gäller både om ni väljer att sälja andelarna eller ge bort dem i gåva, men vid gåva utgår naturligtvis inte någon köpeskilling. Detta framgår av 4 kap 1 § och 4 kap 29 § Jordabalken. Utöver dessa krav krävs det att ni söker lagfart inom tre månader efter det att det skriftliga avtalet upprättades, för att ni alla ska bli registrerade som ägare, enligt 20 kap 1 § och 2 § Jordabalken. Ni ansöker om lagfart hos Lantmäteriet.

Vid en försäljning kan era döttrar antingen betala in 1% vardera av värdet direkt, eller så kan ni skriva ett skuldebrev (revers) på att era döttrar är skyldiga er 1% av värdet.

Jag hoppas att mitt svar är till din hjälp! Om du har ytterligare frågor, är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare