FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/10/2024

När fullbordas gåva av fastighet?

När anses en gåva av fastighet vara förvärvad? Vid undertecknandet av gåvobrevet eller vid tillträdet? Kan man lämna in lagfartsansökan innan tillträdet?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gåva av fast egendom gäller samma regler som vid köp, 4 kap 29 § Jordabalken (JB). Ett förvärv av fastighet är giltigt  om formkraven i 4 kap 1 § JB är uppfyllda. Det innebär att gåvobrevet ska vara underskrivet av givare och mottagare, innehålla uppgift om gåvans värde och en överlåtelseförklaring gjord av givaren. En fastighet anses förvärvad när dessa formkrav är uppfyllda (se NJA 2007 s. 653). Genom att gåvobrevet uppfyller dessa krav, anses gåvan alltså fullbordad. Utöver formkraven i 4 kap 1 § JB kan gåvobrevet innehålla en mängd andra villkor, vilka är bindande mellan köpare och säljare, till exempel tillträdesdatum.

Regler om lagfart hittas i 20 kap JB. När fastigheten är förvärvad så ska den nya ägaren ansöka om lagfart senast tre månader efter att gåvobrevet upprättades, 20 kap. 1 § JB. Om du inte ansöker om lagfart inom denna tid får lantmäteriet förelägga dig att ansöka om lagfart mot vite, 20 kap 3 § JB.  Lagfart är alltså inte ett krav för att gåvan ska anses fullbordad. Det går bra att söka lagfart innan tillträdesdatum.

Information om lagfartsansökan hittar du här

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare