FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/11/2023

Vilka krav finns det för att arbeta som sjuksköterska i Sverige för en medborgare från tredjeland?

Hej Amerikansk medborgare vill jobba som sjuksköterska . Vilka reglar gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om någon vill arbeta som sjuksköterska i Sverige men är medborgare i ett annat land, jag utgår ifrån att det är du som skriver som vill arbeta i Sverige. Jag kan inte utläsa om din fråga gäller generellt vad som krävs för arbetstillstånd eller om du undrar ifall det krävs någon särskild legitimation. Jag kommer att besvara båda. Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå från utlänningslagen (UtlL).

Arbetstillstånd:

Det du ska göra är att ansöka om uppehållstillstånd pågrund av arbete (6 kap. UtlL). Detta ska beviljas före inresa till Sverige, från din fråga framgår det inte om du befinner dig i Sverige eller inte. Enligt 6 kapitel. 2 § UtlL så ges arbetstillstånd till person som erbjudits anställning och anställningen gör det möjligt för personen att försörja sig och om lönen, försäkringsskyddet och övriga anställningsvillkor ej är sämre än de villkor som följer av svenska kollektivavtal eller praxis inom yrket eller branschen. Via denna länk till Migratonsverkets hemsida finns ytterligare information om arbetstillstånd.

Svensk legitimation:

För att arbeta som sjuksköterska i Sverige behöver du ha svensk legitimation. Detta gäller för medborgare utanför EU/EES området, jag utgår ifrån att du har fått din utbildning i Amerika. Du kan läsa mer om detta och göra ansökan via socialstyrelsens hemsida, klicka här.

Slutsats:

Du behöver alltså ha ett arbetstillstånd i Sverige då du är såkallad tredjelandsmedborgare och detta kan du ansöka när du är utanför Sverige och blivit erbjuden ett arbete, dessutom behöver du en svensk legitimation för att arbeta som sjuksköterska.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare