Vilka förutsättningar finns för åtal?

<p>Min kompis barn berättat till sin skolkurator att hennes mamma har slagit henne flera gånget med öppen hand och dra henne öron när hon var arg. Socialtjänsten anmälat samt polis. Min kompis nekad brott. Hon föklarat att barnet överdrivit situation eftersom hon har inte fått vad hon ville hemma. (T.ex tv) Ingen bevis ingen kroppskaddad bevis och barn verkar glad som vänligt.Kompis är orolig eftersom hon sagt hon har inte gjort men barnet insistera att hon berättat sanning. Min kompis trodde missförstånd kunde hända mellan dötter och henne när hon hålla henne fast på armen när hoppat upp och ner på soffan eller när dötter sparkat henne när hon stängt av tv eller Ipad. Barn ord vs mammas ord. Står det stor möjligheter att min min kompis bli åtalas?</p>

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsättningar för att åtal ska kunna ske är att det rör sig om ett brott som är straffbart och att det finns tillräckliga bevis för att kunna förutse fällande dom (se 23 kap 2 § Rättegångsbalken, RB). Det är åklagare som ska ansöka om stämning vid brott som hör under allmänt åtal (20 kap 2 § RB). Ringa misshandel som det är fråga om är ett brott som står under allmänt åtal då inte något annat anges (se 3 kap 5 § brottsbalken och 20 kap 3 § RB). För att åklagaren ska kunna avgöra om åtal ska ske, så brukar en förundersökning göras. En förundersökning syftar bland annat till att skaffa bevis för att kunna uppnå krav på robushet (tillräckliga bevis för att kunna förutse fällande dom), se 23 kap 2 § RB. Det krävs inte mycket för att få inleda förundersökning utan endast misstanke om ett konkret brott och att misstanken kan kopplas till ett bevis. Det kan räcka med att en person talar för att ett brott har skett för att det ska finnas anledning att anta att ett brott har begåtts (se RB 23 kap 1 §). I detta fall har barnet berättat för skolkurator vilket kan vara tillräckligt för att inleda förundersökning enligt RB 23 kap 1 §.

I din fråga anger du att din kompis nekar brott och att det inte finns någon bevis i form av kroppsskada. Det är som du säger en situation där ord står mot ord. Jag kan inte med säkerhet säga om det är tillräckligt för åtal då jag inte har alla omständigheter. Dock är det allmänna kravet att man ska kunna förutse en fällande dom, vilket är tveksamt här.

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

vänligen

Therese AxénRådgivare