Vilka ersättningskrav är gällande vid personskada skedd under restaurangvistelse?

Hej! Jag besökte en restaurang och skulle äta lunch på deras uteservering under ett stort tälttak. Men mitt i maten föll det en trä-balk ner på mig, rakt i huvudet. Det var en stöttepelare till detta tak. Jag mår efter omständigheterna bra. Jag har en lätt hjärnskakning och en ordentlig bula, smärta i huvud och nacke/axlar. Men det var tur i oturen att den tog i mig och inte föll på mina barn. Jag hade nämligen hållit min son på 5 månader i famnen bara en stund innan. Jag la ner honom när jag fick maten och hade ätit lite innan det small. Hade det träffat honom hade det slutat olyckligt. Min dotter, 5 år, var med och klarade sig som tur var också. Däremot stod hon oroligt bredvid och såg på när mamma fick åka ambulans till akuten. Nu vill restaurangen veta vilka ersättningskrav jag har. Vad kan jag kräva för denna olycka? Mvh Josefine

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan ansöka om att få ersättning för sjukhuskostnaderna samt ekonomisk ersättning för exempelvis förstörda kläder eller annan egendom. Har du varit tvungen att ta ledigt från jobb kan du ansöka om ersättning för förlorad inkomst vid sjukdom. Har din partner varit tvungen att ta ledigt från jobb (för att ta hand om barn eller dig i fall då du inte klarat av detta pga skadan) längre tid än vad hens arbetsplats betalar för kan ni möjligtvis ansöka om förlorad inkomst även i detta fall. Slutligen kan du söka om ersättning för eventuella kvarvarande skador såsom ärrbildningar osv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen

Hellin GültekinRådgivare