Vad kan man göra för att kräva ut pengar man fått i skadestånd?

Hej! Min artonårige son köpte en bil via Blocket. Han betalade del av summan på förhand. När han skulle hämta bilen visade det sig att bilen ägdes av en annan person än den som lagt ut bilen till försäljning så naturligtvis blev det ingen bil. Det var fler som blev lurade på samma sätt. Bra var att man hittade de skyldiga och de blev åtalade och enligt dom skadeståndsskyldiga att betala tillbaka beloppet. Sonen fick kopia på domstolsbeslut för ett par månader sedan, men sedan har inget hänt. Vad händer nu? Måste min son återigen göra anspråk på skadestånd? Får han inte tillbaka pengarna ifall de skyldiga inte har några? I ärlighetens namn har vi lite svårt att tolka det som står i pappren. Hur ska man gå till väga för att få pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar över hur man går till väga för att kräva ut ett skadestånd. I mitt svar nedan kommer jag att utgå från att din son är skadeståndsberättigad och att detta bestyrkts genom en dom eftersom jag tolkar dig som att så är fallet. Om det inte skulle vara så (det vill säga om en dom saknas) så kan det vara bra att veta att processen ser något annorlunda ut. Regler kring utkrävande av skadestånd finns i utsökningsbalken (UB).

När domstolen avkunnar en dom om skadestånd är det inte alltid som gärningspersonen kan eller vill betala. En domstolsdom om skadestånd utgör dock en exekutionstitel hos Kronofogden (3 kap. 1 § UB). Det innebär att Kronofogden kan hjälpa till att kräva ut pengarna från gärningspersonen. Detta sker genom att domstolen ska ha skickat en kopia av domen till Kronofogden vid avkunnandet av den. Därefter bör Kronofogden ha tagit kontakt med din son för att stämma av om huruvida han vill ha hjälp med att kräva ut skulden eller inte. Om hjälp önskas fyller han i en blankett som ger Kronofogden rätt att kräva in skulden om det är möjligt. Man kan också ladda ner blanketten och skicka in den på egen hand. Du hittar blanketten, och läsa mer om förfarandet, här!

Det är viktigt att komma ihåg att det inte är säkert att Kronofogden kan kräva in skulden till din son om det är så att gärningspersonen inte kan betala den. Om så är fallet kommer de informera din son om att personen i fråga saknar betalningsförmåga. Då kan din son istället ansöka om brottsskadeersättning hos Brottsoffermyndigheten. Du kan läsa mer om ett sådant förfarande här!

Sammanfattningsvis så är mitt råd att din son kontaktar Kronofogdemyndigheten för att få hjälp att kräva ut skadeståndet. Om det visar sig att skadeståndet inte kan betalas ut är mitt råd att istället vända er till Brottsoffermyndigheten för ersättning.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare