Vilka bevis kan användas emot den åtalade, principen om fri bevisprövning

Hej! Jag har nyligen varit målsägande i en rättegång där försvaret kopierat och skrivit ut bilder från min Facebook för att använda i rättegången för att bevisa den åtalades oskuld. Får man verkligen kopiera och använda mina bilder på detta sett utan min vetskap i förväg?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så är din fråga huruvida bilder från din Facebook-sida kan användas som bevis mot dig.

I Sverige har vi så kallad fri bevisföring. Det betyder att man i stort sett kan lägga fram vilken bevisning som helst, oavsett hur man har fått tag i bevismaterialet eller vad materialet är för något. Principen om fri bevisföring går att utläsa av 35 kap 1 § i rättegångsbalken. Domstolen kan avvisa bevisningen om den t.ex. skulle vara uppenbart irrelevant för målet.

I vissa länder, såsom USA, finns det regler för vilken bevisning som får tas upp i en rättegång. Något sådant har vi inte i Sverige. Har bevisningen tagits fram på ett olagligt sätt, genom exempelvis stöld, kan man såklart bli åtalad för det brottet man gjort i anskaffandet av bevisningen. Det skulle dock bli en annan process i så fall.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare