Vilka åtgärder kan vi kräva att hyresvärden vidtar innan vi flyttar in i en lägenhet som luktar cigarettrök?

https://lagen.nu/1970:994#K12P11S1Hej!

Vi har ett lägenhetsbyte på gång. Den nuvarande hyresgästen har rökt inne i sin lägenhet (lägenheten stinker!) och vi undrar vad vi kan kräva av hyresvärden innan vi flyttar in. De ska göra en besiktning i lägenheten. Vi vill ha lukten bort ordentligt för alltid. Kan vi till exempel kräva att alla tapeter och golv byts ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör i vilket skick ni kan kräva att hyresrätten är när ni flyttar in. Enligt 12 kap 9 § JB ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i sådant skicka att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Formuleringen kan kanske tyckas lite oklar men det lär innebära att lägenheten inte ska vara inrökt när ni flyttar in (Se Holmqvist/Thompsson 2009, s. 206). Hyresvärden ska i första hand åtgärda bristen innan ni tillträder lägenheten (12 kap 11 § JB). Om hyresvärden av någon anledning inte åtar sig att åtgärda bristen i enlighet med sitt underhållsansvar kan ni t.ex få skälig nedsättning av hyran eller begära ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden (12 kap 11 § JB). Ett åtgärdsföreläggande från hyresnämnden ålägger hyresvärden att åtgärda bristen.

Antagligen kan ni kräva att lägenheten målas med spärrfärg eller liknande för att lukten ska försvinna. Går den att få bort genom enklare åtgärder såsom vädring och städning lär det räcka som åtgärd av hyresvärden. Allt beror på hur inrökt lägenheten är. Eftersom du beskriver att den stinker lär det vara aktuellt med någon form av ytbehandling av väggar och tak, kanske även golv. Väggarna kanske även har gulnat p.g.a. tobaksröken.

Ni får helt enkelt diskutera med hyresvärden. Om hyresvärden inte går med på åtgärder kan ni i sista hand vända er till hyresnämnden för att få hjälp.

Hoppas du har fått svar på din fråga

Med vänliga hälsningar

Elin LindgrenRådgivare