Vilka är giltiga skäl för en bostadsrättsförening att vägra tillstånd till andrahandsuthyrning?

Vi har fått avslag på andrahandsuthyrning av vår bostadsrätt. Skött oss prickfritt sen köpet nov 15. Motiveringen lyder:

"...Skäl: "Oscar ska prova på att bli sambo i större lägenhet och därför vill vi börja med att hyra ut i stället för att sälja". Oscar har bott i lägenheten tillsammans med samma person ca 2 år som han ska provbo med i en större lägenhet.

Beslut

Styrelsen finner inte att prova att bli sambo i större lägenhet med en person som man varit sambo med i ca 2 år är ett giltigt skäl för att hyra ut lägenheten.

Styrelsen beslutar därför avslå ansökan om andrahandsuthyrning..."

Vi var ärliga och sa precis som det var i ansökan.

De ska prova på att ha gemensam ekonomi och hushåll, köpa möbler och tillsammans inreda en tvåa.

Ingen av dem har varit skriven på adressen och hon har inte bott där permanent eller betalat något.

Ordf i föreningen är avlägsen bekant till flickans familj. Hon hävdar att hon "vet" att de bott ihop.

Är det anledning till avslag?

Tacksam för svar!!

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är vanligt att få hyra ut bostadsrätten i andrahand när man ska prova att bli sambo, men det är upp till bostadsrättsföreningen om de vill godkänna detta eller inte (7 kap. 10 § bostadsrättslagen).

Om bostadsrättsföreningen avslår ansökan så kan ni få frågan prövad av hyresnämnden, som ska lämna tillstånd om bostadsrättshavaren har skäl till upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke (7 kap. 11 § bostadsrättslagen).

Om det är en prövotid för att vara sambo så ser jag inte att föreningen har någon befogad anledning att vägra samtycke, utifrån informationen jag har fått. Om personerna dock redan har provat att bo som sambos så är risken större att ett skäl till andrahandsuthyrning inte finns. Det beror därmed lite på hur förhållandena har sett ut under dessa två år.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare