Vilka är misshandels objektiva och subjektiva brottsrekvisit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Objektiva rekvisit

Objektiva rekvisit är de krav som framgår direkt av orden i en straffbestämmelse. Av misshandelsbestämmelsen framgår att de objektiva rekvisiten är att någon ska ha tillfogat någon annan kroppsskada, sjukdom, smärta eller försatt personen i vanmakt eller något annat sådant tillstånd. (3 kap. 5 § Brottsbalken). Har en person gjort något av detta faller gärningen under straffbestämmelsen misshandel.

Subjektiva rekvisit

Bestämmelsens subjektiva rekvisit behöver dock också vara uppfyllt för att en person ska kunna straffas för misshandel. Det subjektiva rekvisitet vid misshandel innebär att gärningsmannen ska ha haft uppsåt till den gärning som faller under straffbestämmelsen. Med uppsåt menas att gärningsmannen ska ha avsett att göra gärningen eller åtminstone insett eller varit likgiltig inför vad gärningen innebar (exempelvis inför att gärningsmannen skadade någon annan). För de flesta straffbestämmelser krävs att gärningsmannen agerat med uppsåt och då behöver detta inte nämnas uttryckligen i straffbestämmelsen. Vid vissa straffbestämmelser kan det ställas ett lägre krav på det subjektiva rekvisitet och då kan det räcka med gärningen begåtts av oaktsamhet. I så fall framgår dock detta uttryckligen av paragrafen. Vid misshandel framgår inget särskilt om det subjektiva rekvisitet och då krävs alltså uppsåt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare