Vikariats övergång till tillsvidareanställning

Hej! Om man får sitt tvååriga vikariat förlängt med ytterligare ett år men tvingas skriva på ett avtalsdokument som säger att man lovar att inte göra anspråk på att få vikariatet omvandlat till en tillsvidareanställning. Personen skriver under för att inte förlora sitt vikariat, vad gäller? och vad får dokumentet för rättslig verkan? Gills inte LAS 5 § då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett avtal är ogiltigt i den mån det inskränker eller upphäver den rätt som arbetstagare har enligt Lag om anställningsskydd, vilket framgår av Lag om anställningsskydd (1982:80) 2 § andra stycket. Om personen har varit anställd hos sin arbetsgivare som vikarie i sammanlagt mer än två år under den senaste femårsperioden så övergår vikariatsanställningen som utgångspunkt till en tillsvidareanställning, oavsett om avtalet han eller hon undertecknar för nästa vikariatsperiod säger något annat (Lag om anställningsskydd 5 § andra stycket).

Genom kollektivavtal så kan dock avvikelser göras från regeln om att vikariatet ska övergå till en tillsvidareanställning efter viss tid (Lag om anställningsskydd 2 § tredje stycket). Kollektivavtalet kan med andra ord potentiellt tillåta arbetsgivaren att ingå den typ av avtal med arbetstagaren som du beskriver. Personen måste därför konsultera det kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen för att se om det görs avvikelser från regeln eller inte. Jag rekommenderar därför att personen kontaktar den fackförening som är representerad på arbetsplatsen för att höra sig för om vad som gäller på den specifika arbetsplatsen.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare