FrågaAVTALSRÄTTFormkrav19/05/2014

Vidimering

Hej, jag undrar över begreppet vidimering av handling/dokument. Måste de två personerna som ska vidimera handlingens riktighet vara närvarande då den som ingår avtalet/erkännandet skriver under? Eller kan man göra upp och skriva under och sedan - efter underskrift - få vidimerat mot ex vis ID-handling (pass eller körkort)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att vidimera något innebär att man bevittnat och sedan bestyrker en kopias överensstämmelse med originalet. Ett exempel kan vara om man kopierar sina betyg för att skicka in kopior då man söker jobb eller utbildning. Det finns ingen generell regel om att de ska vara samtidigt närvarande men det finns vissa speciella handlingar som har särskilda formkrav, exempelvis testamenten. Testamentsvittnen ska bevittna underskrift eller när testator vidkänner sin namnteckning, detta ska ske av båda två samtidigt i samma rum.

Utan att veta närmare vad du åsyftar kan nog svaret tyvärr inte bli mer precist än så. Jag skulle rekomendera dig att kontakta notarius publicus i ditt län som har som en av sina uppgifter just att bestyrka namnunderskrifter, avskrivningar och andra uppgifter som rör handlingars innehåll.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare