FrågaAVTALSRÄTTFormkrav24/08/2024

Kan SMS utgöra ett bindande avtal?

Hejsan, jag undrar om överenskommelse på sms gäller som avtal? Jag och en person hade kontakt gällande en stallplats till häst, vi kom överens om ungefär när hästen skulle komma men bestämde att vi skulle höras längre fram när det närmade sig. Min häst är nu såld, och hyresvärden kräver nu att jag betalar en månads hyra då hon påstår att hon sagt nej till andra. Vi har inte kommit överens om något pris, någon uppsägningstid eller ett bestämt datum när hästen skulle komma till henne. Jag undrar om vår sms konversation gäller som ett avtal trots att vi inte bestämt något, pris, datum eller uppsägningstid? Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar huruvida en överenskommelse på SMS kan utgöra ett bindande avtal. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Avtalsrättsliga regler och principer framgår av lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL).

En grundläggande avtalsrättslig princip är att bindande avtal kan komma till stånd oberoende av dess form. Det gäller för de flesta typer av avtal, men det finns en del undantag vad gäller till exempel fastighetsöverlåtelser (1 § tredje stycket AvtL). Avtalets bindande effekt påverkas alltså oftast inte av på vilket sätt det har ingåtts. Det som avgör är istället om det funnits ett anbud och en efterföljande accept som överensstämmer med varandra (1 § första stycket AvtL)

Svaret på din fråga är således att en överenskommelse som ingåtts på SMS kan vara precis lika avtalsrättsligt bindande som vilket annat avtal som helst. Däremot är den stora frågan huruvida det ni diskuterat på SMS kan ses som ett anbud och en accept i den bemärkelse som krävs för att ett avtal ska komma till stånd. Jag har för lite information för att ta ställning till det i nuläget, men en en tumregel brukar vara att ett anbud ska innehålla ett erbjudande eller löfte med ett preciserat innehåll utan att innehålla någon reservation om att avtalet inte är bindande och därutöver ska det rikta sig till en bestämd adressat. Ett anbud kräver alltså en beskrivning av när, vad och hur prestationen som förhandlas ska ske. En accept ska i sin tur överensstämma med anbudet och bekräfta att innehållet i sin helhet accepteras

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare