FrågaAVTALSRÄTTFormkrav23/04/2023

Krävs ett skriftligt kontrakt för en inneboende?

Måste den inneboende uppvisa ett hyreskontrakt på sitt rum

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det är ett krav att en inneboende ska ha ett skriftligt kontrakt. Vilka regler som blir tillämpliga beror vanligtvis på vilken typ av bostad det rör sig om. Om det handlar om en hyresrätt är 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen, tillämplig, medan ifall det handlar om en person som hyr ut sin bostadsrätt är det lag om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) som är tillämplig. Dock finns det inget reglerat i privatuthyrningslagen vad gäller upprättande av hyresavtal, varför 12 kap. JB blir tillämpligt oavsett om det rör sig om en hyresrätt eller bostadsrätt (1 § andra stycket privatuthyrningslagen).

Krävs skriftligt kontrakt för inneboende?

Enligt 12 kap. 2 § JB ska ett hyresavtal upprättas skriftligen, om någon av parterna begär det. Detta innebär att om båda parterna är överens om att inte upprätta ett skriftligt avtal och istället bara avtala muntligt, är detta okej. Dock är det ofta fördelaktigt att upprätta ett skriftligt avtal, där man skriver ner olika regler och villkor man vill ska gälla, för att på så sätt kunna undvika en eventuell tvist och ha bevis på vad som gäller mellan den inneboende och den som hyr ut.

Sammanfattningsvis finns det inget krav på att upprätta ett skriftligt avtal för en inneboende och således inget krav på att den inneboende måste visa upp ett skriftligt kontrakt. Utan det handlar om vad parterna har kommit överens om. Om båda parterna är överens om att endast ha ett muntligt avtal, är detta okej. Dock kan det vara en fördel att upprätta ett skriftligt avtal för att undvika eventuella tvister mellan parterna eller kunna bevisa vad som gäller ifall något skulle hända.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare