Vi ville köpa en husbil för vinterbruk men säljaren sålde oss en annan, har vi rätt att häva köpet?

Vi köpte en husbil för exakt 2 månader sedan idag via en husbilsfirma. I annonsen stod det att bilen ska vara vinteranpassade med så kallad Aldevärme. Vi fråga husbilssäljaren specifikt om det är dubbla golv med golvvärme. Fick till svar att det ska det vara. Vi köpte husbilen och vi var väldigt tydliga med att vi ska vintercampa med bilen och att det är viktigt att det är bra värme och att det är golvvärme i husbilen.

Idag när vi var till husbilsfirmans egen verkstad för att fixa en annan sak fick vi veta att det inte alls finns någon golvvärme eller dubbla golv i denna husbilen. Vi har startat värmen och märkt att det inte blir varmt på golvet, men trott att det kanske är en särskild inställning som vi inte har koll på därför frågade vi idag om det är ett annat ställe att sätta igång golvvärmen på än elementen. När vi hade köpt husbilen och läste instruktionsboken så reagerade vi på att det inte finns någon instruktion för golvvärmen. Vi pratade då med säljaren som gav oss svaret att det är en standardinstruktionsbok som skickas ut och att dem har flera olika modeller av bilar och verkligheten och instruktionsboken inte alltid stämmer överens. Speciellt med denna modell som det var ovanligt att man hade dubbelgolv och golvvärme.

Hela poängen med vårt köp av denna husbil var att det skulle vara golvvärme samt dubbelgolv eftersom vi ska använda bilen på vintern.Vi har inte fått vad som var sagt att vi ska få och vill därmed häva köpet. Har vi som köpare rätten på vår sida?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat det som att ni har köpt husbilen som privatpersoner av en näringsidkare. Därmed använder jag konsumentköplagen (KKL), som är tillämplig när en konsument köper av en näringsidkare.

Problemet i ert fall är att ni specifikt bett om en husbil med golvvärme och dubbelgolv då ni ska använda den på vintern, men säljaren sålde istället en husbil utan dessa tillbehör till er.

Omfattas problemet av konsumentköplagen?

I 16 § 2 stycket 3 punkten KKL står det att varan ska vara ägnad för det särskilda ändamål som köparen avsåg, förutsatt att säljaren kände till detta särskilda ändamål vid köpet. Om varan trots säljarens kännedom inte är ägnad för det särskilda ändamålet, så är det fel i vara.

Alltså: om ni innan köpet framhöll att ni ville ha dubbelgolv och golvvärme på grund av att ni skulle använda den på vintern, men blev anvisade en husbil utan detta, så är det fel i vara.

Har jag rätt att häva köpet vid fel i vara?

För att ha rätt till påföljd på grund av fel i vara så måste köparen, ni, ha reklamerat i tid. Enligt 23 § 1 stycket KKL så är en skälig tid inom två månader efter köpet. Om ni har meddelat inom två månader efter köpet (ringt, skickat ett mejl eller liknande) till säljaren att husbilen inte är anpassad efter era specifika behov, så har ni reklamerat i tid.

Vid fel i vara så har säljaren rätt att erbjuda omleverans eller avhjälpande (27 § 1 stycket KKL). Det ska i så fall ske inom skälig tid och olägenhet för er som köpare (26 § 3 st. KKL). I ert fall blir i så fall en omleverans med en ny husbil aktuellt för er, eller installation av ett nytt golv. Om säljaren inte går med på en omleverans eller avhjälpande, så har ni rätt till prisavdrag eller rätt till att häva köpet (28 § 1 stycket KKL).

Slutsats

Om ni vid köpet var tydliga med vad ni skulle ha husbilen till och vilken utrustning ni förväntade er, men fick något annat, så är det fel i vara. Om ni meddelade inom två månader att det var fel, så har ni reklamerat i tid och har rätt till påföljd. Då kan ni kräva omleverans eller avhjälpande Om säljaren inte går med på en omleverans eller avhjälpande, så har ni rätt att häva köpet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda JeppssonRådgivare