vi vill säga upp hyresgäst då vi inte vill hyra ut lägenheten mera. vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om uppsägning av hyresavtal för bostadslägenhet finns i jordabalken (JB) 12 kap. Beroende på om det är ett hyresavtal för obestämd eller bestämd tid gäller olika regler för uppsägning av hyresgästen.

Uppsägningen av hyresgästen måste vara skriftlig om denne hyrt lägenheten i mer än tre månader (JB 12 kap. 8 §).

Hyresavtal på obestämd tid
Om hyresavtalet gäller för obestämd tid, alltså tillsvidare utan slutdatum, gäller enligt lagen en minsta uppsägningstid på tre månader. Hyresavtalet kan alltså sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen (JB 12 kap. 4 § första stycket). Säger ni exempelvis upp hyresgästen den 13 januari, så gäller hyresavtalet till och med den sista april.

Om ni i hyresavtalet har avtalat om längre uppsägningstid än tre månader gäller däremot denna tid framför lagens regel. Ni har däremot inte rätt till kortare tid, hyresgästen har alltid rätt till minst tre månader.

Hyresavtal på bestämd tid
Om hyresavtalet gäller för bestämd tid, alltså med ett bestämt slutdatum, är utgångspunkten att hyresavtalet också gäller till och med slutdatumet. Det är endast om ni avtalat om att det ska kunna sägas upp i förtid som detta är möjligt (JB 12 kap. 4 § andra stycket). I så fall gäller också den uppsägningstid som avtalats om.

Om ni inte avtalat om att hyresgästen kan sägas upp i förtid bör ni meddela hyresgästen minst tre månader innan slutdatum att ni vill att avtalet ska upphöra då, annars kan hyresgästen ha rätt till förlängning.

Sammanfattning
Om ni inte avtalat om längre gäller en uppsägningstid på tre månader och hyresgästen har alltså rätt att bo kvar under denna tid. Om ni vill att hyresgästen flyttar ut tidigare kan ni alltid prata med hyresgästen och se om det finns någon möjlighet att korta ner tiden. Kanske hittar hyresgästen en ny lägenhet inom uppsägningstiden och behöver inte bo kvar tiden ut.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare