Vi har sagt upp en andrahandsuthyrning av bostadsrätt med rekommenderat brev, måste andrahandshyresgästen hämta brevet?

Hej!

Vi har sagt upp en andrahandsuthyrning av bostadsrätt, Uppsägningen är skickad med rekommenderat brev.

Hyresgästen har inte hämtat ut det rekommenderade brevet och påstår att han inte fått någon uppsägning.

Vi har kvitto och datum på när det rekommenderade brevet med uppsägning skickades.

Utöver det rekommenderade brevet så har vi även lämnat uppsägning på plats, däremot så har vi ingen påskriven bekräftelse. Och han hävdar att han inte har tagit emot det även fast vi vet att han har det.

Vad gäller här?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man skickar ett rekommenderat brev för uppsägning enligt 12 kap. 8 § 4 stycket jordabalken anses uppsägningen ha skett det datum avsändaren erhåller postkvittot. Det är alltså vid den tidpunkt du skickar brevet - och mottar kvittot för detta - som är avgörande för när uppsägningstiden börjar löpa. Det är viktigt att du sparar postkvittot som bevis.

Med andra ord är det datumet du skickar det rekommenderade brevet som är avgörande. Det har ingen betydelse att denne inte hämtat brevet.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare