Verkan av ett äktenskapsförord och att hävda dold samäganderätt

Jag har levt tillsammans med min nuvarande man i 20 år, varit gifta i 9 år. Han sålde sitt hus, och vi köpte en bostadsrätt 1999. Jag har hela tiden betalat räntor på lån och hög månadsavgift. När vi gifte oss 2008 skrev han ett äktenskapsförord på att lägenheten var hans enskilda egendom, mot min vilja, eftersom jag inte förstod vad som riktigt menades. 2012 såldes lägenheten med stor vinst och vi köpte en mindre bostadsrätt, där min man lovade att vi skulle äga den tillsammans. Men han sa sedan att av skattetekniska skäl var det bättre att han stod som ensam ägare. Nu undrar jag om jag vid en ev skiljsmässa, kan jag åberopa "dold samäganderätt" på bostaden? Vi har inga lån på bostaden, så jag betalar månadsavgift och försäkringar bl.a. Hälften av vinsten på förra lägenheten som tillkom mej, är insatt i denna lägenhet, men det står ingenstans. Vad kan jag göra? Känner mej väldigt otrygg, att bli utslängd, om man skall dra det till sin spets. Tacksam för svar så fort som möjligt.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det första som blir relevant att gå igenom här är hur man upprättar ett äktenskapsförord. Detta regleras i 7 kapitlet 3 § ärvdabalken, https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1. Här stadgas att makar kan, genom äktenskapsförord, bestämma att viss egendom ska vara enskild egendom. Bestämmelsen innehåller även krav på hur ett äktenskapsförord ska se ut och hur det ska upprättas. Det stadgas att äktenskapsförordet ska upprättas skriftligt, det ska vara underskrivet av båda parter och det ska vara inskickat till Skatteverket för registrering. Ett äktenskapsförord som till exempel bara ligger hemma är verkningslöst och äktenskapsförordet börjar först gälla när Skatteverket har registrerat det.

Slutsatsen av detta blir i ditt fall att det äktenskapsförord som din make upprättat bara är giltigt om du skrivit under det och om det registrerats hos Skatteverket. Om det inte är fallet så är egendomen giftorättsgods enligt 7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1, och du har lika stor rätt till egendomen som din make. Det krävs även samtycke från dig om din make till exempel vill sälja lägenheten, hyra ut lägenheten med mera enligt 7 kapitlet 5 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K7P5S1.

Om du däremot har skrivit under och registrering har skett hos Skatteverket så bör äktenskapsförordet anses gällande. Detta betyder att lägenheten blir enskild egendom, vilket i sin tur betyder att även lägenheten som står på din make blir det enligt 7 kapitlet 2 § 6 punkten äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1. Det anses alltså som att huset har trätt i stället för lägenheten och då blir även den andra lägenheten enskilt.

Om lägenheten anses som enskild egendom medför det i sin tur att lägenheten inte kommer ingå i en bodelning enligt 10 kapitlet 1 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1, och din make kommer då att ha ensam rätt till lägenheten. Det betyder även att det samtyckeskrav som finns för att till exempel sälja gemensam bostad inte gäller enligt 7 kapitlet 5 § äktenskapsbalken som nämndes ovan.
Din make får alltå sälja eller göra annat med bostaden trots att du inte samtycker och bostaden kommer inte heller att delas upp mellan er vid en separation.

Det du skulle kunna göra är att antingen försöka ogiltigförklara äktenskapsförordet eller att hävda dold samäganderätt.

Ogiltigförklara äktenskapsförordet
Domstolen har tidigare dömt att den som vill ogiltigförklara ett äktenskapsförord måste bevisa att hen inte förstod innebörden av äktenskapsförordet för att det till exempel var oklart. Domstolen har dock framfört att om man undertecknar något har man viss skyldighet att undersöka vad det är man undertecknar. Om du kan bevisa att du inte förstod vad du undertecknat för att förordet var så oklart, trots att du undersökt vad du skulle underteckna, kan det alltså finnas en möjlighet att försöka ogiltigförklara förordet.

Dold samäganderätt
Du skulle även, som du är inne på, kunna hävda dold samäganderätt. Domstolen har ställt tre krav för att dold samäganderätt ska kunna föreligga. Dessa är:
1. Egendomen ska ha köps för båda makarnas användning trots att enbart den ena parten står på den.
2. Den dolde ägaren ska lämna ekonomiskt bidrag vid köpet som underlättar köpet eller gör köpet möjligt. Det räcker dock inte, enligt domstolen, att bidrag ges för annat efter köpet.
3. Partena anses förutsätta att egendomen ska ägas tillsammans.

För att du ska få igenom att det handlar om dold samäganderätt bör du då visa att dessa punkter är uppfyllda i ert fall.

Sammanfattningsvis så måste du alltså antingen få fram att äktenskapsförordet inte gäller och att lägenheten är giftorättsgods eller hävda att du har dold samäganderätt för att ha rättigheter till lägenheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare