Verkan av ARN:s rekommendation

Hej

Jag köpte en Volvo XC70 -08 som gått 12200mil, den 2/8 2016, av en bilfirma i Lomma. Jag fick priset sänkt från 114kkr till 111kkr, pga slitna däck. Jag gjorde upp affären med ägaren till bilfirman. Det jag missade var, att jag inte fick se någon varudeklaration på bilen. Inte heller upplystes det om vilken garanti jag fick med bilen. Jag tog mig till Göteborg på däck, som i stort sätt var helt slut, och fick tag på nya där. På väg hem till Uppsala, reagerade jag över ett litet tjutande ljud. Det hade jag inte reflekterat över tidigare, varken vid provkörningen eller mellan Lund och Göteborg. Jag misstänkte de nya däcken, som ibland kan ge i från sig liknade ljud. Efter ca 1,5 månader, och ca 200 mil senare, fick jag klart för mig att det troligen berodde på felaktig bakaxel. Så jag klagade hos bilfirman, den 3/10, som upplyste om att de gett mig 1 månads trafik & säkerhetsgaranti, inget mer. De anser också att jag klagar för sent och inte inom rimlig tid! Jag hävdar att konsumentköplagen gäller, då felet måste funnits där vid köpet, även om jag inte reagerat över det tidigare. Felet (sliten Pinjong i bakaxelklumpen) kan inte uppstå så snabbt och under så kort tid, säger alla kunniga jag pratat med. Den måste under längre tid gått med låg oljenivå. Även Upplands Motor, som felsökt bilen, säger så! Ärendet ligger nu hos ARN, som ska besluta i ärendet. Men vad har jag för möjligheter att få rätt om bilfirman inte följer ARNs rekommendationer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga situationen du hamnat i.

Som jag förstår av din fråga har du ett ganska klarlagt händelseförlopp och eftersom ärendet ligger hos ARN gör jag ingen egen bedömning av själva reklamationsmöjligheten, vilket inte heller framgår av din fråga.

I nästan alla fall följs ARN:s rekommendation av näringsidkaren. Eftersom nämnden inte är en domstol, är näringsidkaren dock inte tvungen av lag att följa rekommendationen. Görs inte detta, kan du ta ärendet till domstol. Tingsrätten går allt som oftast på den bedömning ARN har gjort och kan då själva framtvinga ärendet.

Domstolen är dock inte bunden av ARN:s bedömning, utan kan även göra en fristående bedömning, så även om ARN inte skulle gå på din sida kan du även begära att tingsrätten prövar frågan.

Så sammanfattningsvis kan du som huvudregel få igenom ARN:s beslut via domstol om näringsidkaren, mot förmodan, inte skulle följa rekommendationen.

Vill du ha hjälp av våra jurister med detta kan du kontakta dem på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare