FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt28/07/2015

Vems är skulderna i en enskild firma?

Om jag vill skriva över min enskilda firma som jobbar med löpande redovisning på en annan person ?

Vad händer med skulderna i företaget ? följer dom med till den nya enskilda personen ?

Eller blir dom mina privat istället ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

En enskild firma är ingen juridisk person. En enskild firma kan därför inte vara bärare av tillgångar eller skulder. Skulderna eller tillgångarna är därmed redan dina som privatperson. Vid en överlåtelse av firman överlåts endast firman (d.v.s namnet och ensamrätten till detta) andra tillgångar kan givetvis överlåtas, men är inte att anse som en del av näringsverksamheten.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare