Vem vänder jag mig till för att få tillbaka mina investerade pengar om bolaget har gått i konkurs?

Hej

Jag har investerat i ett bolag som gått i konkurs. Kan jag få tillbaka mina pengar på något sätt?

Försökte få tag på företaget då jag anade oråd, men de gömde sig.

Nu har de som sagt gått i konkurs och jag vet inte vad jag ska göra, var jag ska vända mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett bolag går i konkurs utser tingsrätten en konkursförvaltare som har i uppdrag att konstatera vilka tillgångar och skulder som finns i bolaget. Därefter ska förvaltaren i en bestämd turordning, prioriteringsordningen, betala bolagets borgenärer som har en fordran om ersättning. Eftersom du har investerat i bolaget har du en fordran på bolaget och är således en borgenär.

Ett bolag som går i konkurs har vanligen större skulder än det har tillgångar, något som dessvärre innebär att alla borgenärer inte kommer få full ersättningar för sina fordringar, men för att överhuvudtaget ta del i konkursboet ska du kontakta konkursförvaltaren och meddela denne om din fordran på bolaget.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare