FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/05/2020

Vem står risken om varan kommer bort eller skadas vid transportköp med tredje man som leverantör?

Hejsan!

Jag sålde en skruvdragare via Blocket. Köparen bodde en bra bit bort så vi valde Posten som alternativ. Den skickades spårbart. Posten har i sin tur inte levererat varan, och dom kan inte heller säga va som har hänt. Vi har gjort anmälan om borttappat paket men de läggs ner. När man skickar de som "skicka lätt" så är de spårbart men inte försäkrat. Han som köpt den vill du att jag ska betala han. Medans jag hävdar att de inte är mitt fel. Jag har sålt varan och skickat den som de kom överens om. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att både du och köparen är privatpersoner, varför köplagen (KöpL) blir tillämplig.

Vem står risken om varan kommer bort eller skadas vid transportköp med tredje man som leverantör?

Den viktiga rättsliga aspekten som din fråga handlar är när risken för varan gått över från säljaren till köparen. Enkelt uttryckt är det den part som står risken för varan som är ansvarig om något skulle hända med varan. Detta innebär att man måste utreda vem som hade risken för varan vid tillfället som den försvann för att få reda på vem som är ansvarig.

Bär köparen risken för varan är han skyldig att betala varan även om den förstörts, kommit bort eller försämrats genom en händelse som inte beror på säljaren (12 § KöpL).

Situationen du beskriver i din fråga är ett så kallat transportköp. Ett transportköp innebär att säljaren och köparen inte befinner sig på samma plats, och att säljaren har åtagit sig att skicka varan till köparen med transport som säljaren själv ordnat eller anlitat tredje man för. Vid transportköp övergår ansvaret, ifall tredje man anlitats (i detta fall PostNord), när varan överlämnats till transportören, om det inte finns en leveransklausul som säger annat (7 § andra stycket KöpL och 13 § första stycket KöpL).

Sammanfattning

Det ovan sagda innebär att du slutade bära risken för varan när du lämnade över den till PostNord, varpå risken för varan övergick på köparen. Jag rekommenderar att kontaktar PostNord och undersöker vilka leveransvillkor som gäller för det leveranssätt du valde. Spara även all kommunikation med köparen; det kan vara bevis om ärendet skulle gå hela vägen till domstol. Du kan boka tid hos en jurist på Lawline här, om du vill ta ärendet vidare eller om du vill ha hjälp med ytterligare rådgivning

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma till oss!

Med vänliga hälsningar

Oscar FriedrichRådgivare